ဇင္လင္း - အစိုးရ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပတိုင္း ျပည္သူတို႔အေပၚ အခြန္တိုးေကာက္သင့္သလား?

ဇင္လင္း - အစိုးရ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပတိုင္း ျပည္သူတို႔အေပၚ အခြန္တိုးေကာက္သင့္သလား?
(မိုးမခ) ေမ ၂၈၊ ၂၀၁၅

ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံဟာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေနသလား၊ ဆုတ္ယုတ္က်ဆင္းေနသလားဆိုတာကို သိရွိလိုတဲ့အခါ အဲဒီႏိုင္ငံရဲ႕ ရသုံးမွန္း ေျခ ေငြစာရင္း (ဘတ္ဂ်က္) ကို မၾကည့္မျဖစ္ ၾကည့္ရပါတယ္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ဘတ္ဂ်က္သံုးမ်ဳိးရွိပါတယ္။ ပိုေငြဘတ္ဂ်က္၊ လိုေငြဘတ္ဂ်က္နဲ႔ ဘက္ညီ ဘတ္ဂ်က္ စသျဖင့္ ျဖစ္တယ္။ လက္ရွိအစိုးရက လိုေငြ ဘတ္ဂ်က္ပံုစံနဲ႔ အၿမဲသြားေနတာ ေတြ႕ ရတယ္။ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပမႈဟာ ၿပီးခဲ့သည့္ ၃ ႏွစ္တာကာလအတြင္း က်ပ္ဘီလီယံ ၇၂၀ဝ ေက်ာ္ရွိတယ္လုိ႔ စီးပြားေရး ပညာရွင္မ်ားက ေျပာၾကပါတယ္။ အဲဒီကိန္းဂဏန္းဟာ မ်ားျပားတဲ့ပမာဏျဖစ္တာေၾကာင့္ အဲဒီေငြပမာဏ ျပည္သူလူထု အတြင္း လည္ပတ္သံုးစြဲ စီးဆင္းသြားခဲ့ရင္၊ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ ျဖစ္ေပၚမယ္လုိ႔ စီးပြားေရးပညာရွင္ေတြက သုံးသပ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္းက ၇ ဒသမ ၃ ရာခိုင္ႏႈန္းရွိေနေၾကာင္း၊ ကမၻာ့ဘဏ္ရဲ႕ ျမန္မာ့စီးပြားေရး ေစာင့္ၾကည့္ေရး အစီရင္ခံစာမွာ ေဖၚျပပါရွိခဲ့ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံရဲ႕ဘတ္ဂ်က္ေငြစာရင္းကိစၥဟာ အလြန္အေရးႀကီးၿပီး ႏိုင္ငံသားတိုင္းနဲ႔လည္း သက္ဆိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အာဏာရွင္အစိုးရအဆက္ဆက္က ရသုံးမွန္းေျခ ေငြစာရင္း (သိုမဟုတ္) ႏိုင္ငံေတာ္ဘတ္ဂ်က္ဆိုတာ အုပ္ခ်ဳပ္သူ အစိုးရမင္းမ်ားနဲ႔သာဆိုင္ျပီး သာမန္ျပည္သူတုိ႔နဲ႔ ဘာမွမပတ္သက္သေယာင္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ထားခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အစိုးရတိုင္းရဲ႕တာ၀န္ဟာ လူထုကေပးေဆာင္တဲ့အခြန္ေငြကိုသုံးစြဲျပီး ႏိုင္ငံနဲ႔လူထု ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေစဖို႔ အတြက္ တာ၀န္ထမ္းရြက္ရတာျဖစ္တယ္။ လူထုရဲ႕ ပညာေရး က်န္းမာေရး လူေနမႈဘ၀ ျမင့္မားတိုးတက္ေစေရးအတြက္ ဘတ္ဂ်က္ကို စနစ္တက် စီမံေရးဆြဲသုံးစြဲရျခင္းဟာ အစိုးရတာ၀န္ပဲ။ အစိုးရရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္စီမံခန္႕ခြဲပုံ ညံ့ဖ်င္းရင္ ကုန္ေစ်းႏႈန္း တက္မယ္။ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈက်ဆင္းမယ္။ အလုပ္လက္မဲ့ျပႆနာေပၚမယ္။ ျပည္ပအေႂကြး ထူေပ်ာလာမယ္။ ေငြေၾကးေဖါင္း ပြမယ္။ အလုပ္သမား လယ္သမားေတြ ဆင္းရဲမြဲေတမယ္။ ႏိုင္ငံရဲ႕လူသားအရင္းအျမစ္ေတြ တျခားႏိုင္ငံေတြဆီ ေရႊ႕ေျပာင္း ေရာက္ရွိသြားမယ္။ ဒုစရိုက္မႈေတြလည္း စံခ်ိန္တင္ မ်ားျပားလာမယ္။ အက်ဳိးဆက္က ႏိုင္ငံေရးမတည္မၿငိမ္ျဖစ္မယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဘတ္ဂ်က္အေရးကိစၥဟာ အာဏာရပါတီတရပ္ အာဏာရအစိုးတရပ္က ငါႀကိဳက္တာ ငါလုပ္မယ္ဆိုတာမ်ဳိး မလုပ္သင့္ပါ။ ဘတ္ဂ်က္ ဘ႑ာေငြမ်ားဟာ ျပည္သူလူထုထံကေကာက္ယူထားတဲ့ အခြန္ေငြအရပ္ရပ္က လာတာျဖစ္လုိ႔သုံးစြဲ တဲ့အခါ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္မ်ားနဲ႔ေတာ့ အနိမ့္ဆုံး အေက်အလည္ညွႇႏိႈင္းဖို႔ လိုပါတယ္။ လမ္းေဖါက္ဖို႔၊ တံတားေဆာက္ဖုိ႔၊ ေက်ာင္းေဆာက္ဖုိ႔၊ ဆည္ေဆာက္ဖုိ႔ စသျဖင့္ ခ်ေပးလိုက္တဲ့ ဘတ္ဂ်က္ရံပုံေငြဟာ အမွန္တကယ္ ရည္မွန္းခ်က္ ေပါက္ ေျမာက္ေအာင္ အသုံးျပဳရဲ႕လားဆိုတာ ေသခ်ာဖုိ႔လိုပါတယ္။ ဒီတာ၀န္ကို ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကိုျဖစ္ေစ၊ အစိုးရမဟုတ္တဲ့ လူထုလူတန္းစား အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို ျဖစ္ေစ၊ မီဒီယာကိုျဖစ္ေစ ဆက္လက္ေစာင့္ၾကည့္ခြင့္ေပးဖုိ႔ လိုပါ တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုေစာင့္ၾကည့္ခြင့္ကို လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကိုေတာင္ ခြင့္မျပဳဘူးလုိ႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ တဦးကေျပာပါတယ္။ ဒါဟာ မျဖစ္သင့္တဲ့ကိစၥပါပဲ။ ကိုယ္က်င့္တရားပ်က္ျပားေစဖုိ႔ (Corruption) အားေပးရာ ေရာက္ပါ တယ္။ တကယ္ေတာ့ ဘတ္ဂ်က္ေရးရာကိစၥေတြမွာ ျပည္သူလူထု စိတ္ပါ၀င္စားစြာပါ၀င္လာေအာင္ အစိုးရက ပညာေပးသင့္ ပါတယ္။ လူထုရဲ႕အသံနဲ႔ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ေတြကို အစိုးရက နားေထာင္ဖုိ႔လိုပါတယ္။

၂၀၁၅ ေမလ၂၄ ရက္၊ တနဂၤေႏြေန႔က ၀မ္းသာစရာ ဘတ္ဂ်က္ေဆြးေႏြး၀ိုင္း တခုက်င္းပတာေတြ႕ရပါတယ္။ အမ်ဳိးသား စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရးဆိုင္ရာ အၾကံေပးအဖြဲ႕ (National Economic and Social Advisory Council - NESAC) ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ ကုန္သည္စက္မႈအသင္းခ်ဳပ္ (UMFCCI) ႏွင့္ ActionAid Myanmar တို႔ ပူးေပါင္းစီစဥ္ၾကတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရသံုးဘတ္ဂ်က္ စားပြဲ၀ိုင္း ေဆြးေႏြးပြဲ UMFCCI ခမ္းမမွာ က်င္းပခဲ့ပါတယ္။ ေဆြးေႏြးပြဲမွာ စီးပြားေရးပညာရွင္ေတြ၊ ႏုိင္ငံေရးပါတီ ကိုယ္စား လွယ္ေတြ၊ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြ၊ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕ အစည္းမ်ားနဲ႔ သတင္းမီဒီယာက ပုဂၢိဳလ္ေတြ ပါဝင္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါတယ္။ စာေရးသူလည္း ေလ့လာသူအျဖစ္ တက္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။

Post Budget Consultation on Myanmar 2015 - 2016 လုိ႔ေခါင္းစဥ္တင္ထားတဲ့ ေဆြးေႏြးပြဲမွာ  လူသားအရင္းအျမစ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ေက်ာင္းရဲ႕ သင္တန္းမွဴးခ်ဳပ္ ဦးေဇာ္ေဖဝင္း၊ အသံုးခ်ေဘာဂေဗဒ ပညာရွင္ ဦးေစာႏုိင္၊ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ ေဒၚခင္စန္းလိႈင္နဲ႔ ေဒၚစႏၵာမင္း၊ စီးပြားေရးပညာရွင္ ဦးမင္းခင္၊ ရန္ ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒၚညိဳညိဳသင္း၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ေငြေၾကးပူးေပါင္းေကာ္မတီ အတြင္းေရး မွဴး ဦးေမာင္တိုး၊ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးဌာန အၿငိမ္းစား ညႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦးျမင့္ေအာင္၊ အမ်ဳိးသားစီးပြားေရး ႏွင့္ လူမႈေရး အႀကံေပးေကာင္စီ (NESAC) ဒါ႐ိုက္တာ ဦးဇီဝႏိုင္တို႔က တက္ေရာက္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကတာ ေမးခြန္းေတြကို ေျဖၾကားခဲ့ၾကတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ မဇၩိမမီဒီယာ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ဦးစိုးျမင့္က အခမ္းအနားမႉးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ႏိုင္ငံတခုရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္ေငြစာရင္းဆိုတာ ႏိုင္ငံရဲ႕အခြန္ေငြအရပ္ရပ္ကို စီမံခန္႕ခြဲ သုံးစြဲရတာျဖစ္လို႔၊ အစိုးရ အေနနဲ႔ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိရွိ၊ တာ၀န္ခံမႈအျပည့္နဲ႔၊ တိုင္းျပည္နဲ႔လူထုအက်ိဳးကို ေရွးရႈ ေရးဆြဲရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာျပည္သူလူထုဟာ စစ္အာဏာရွင္ အစိုးရအဆက္ဆက္မွာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ဘတ္ဂ်က္ေငြစာရင္းကို ဘယ္လိုေရးဆြဲျပီး ဘယ္သူေတြက ဘယ္လို သုံးစြဲခဲ့ ၾကမွန္း လုံးလုံးမသိခဲ့ၾကပါ။  အခု ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ စီမံခန္႕ခြဲတဲ့ ဘတ္ဂ်က္ေငြစာရင္းကိုလည္း လူထုက ဘာမွ် ဂဃနဏ သိခြင့္မရၾကပါဘူး။ သန္းငါးဆယ္ေက်ာ္ ျပည္သူတဦးခ်င္းစီမွာ အေႂကြး ၅ သိန္းေက်ာ္စီ္ တင္ရွိ ေနတယ္လို႔ပဲ သတင္းေတြအရ ၾကားသိေနရပါတယ္။ အခု ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ၂၀၁၅-၁၆ ဘ႑ာႏွစ္ ႏုိင္ငံေတာ္ ရသံုးမွန္းေျခ ေငြစာရင္း (ဘတ္ဂ်က္)ဆိုင္ရာ စားပြဲ၀ိုင္းေဆြးေႏြးပြဲက်မွ သိလိုက္ရတာက သမၼတဦးသိန္းစိန္ရဲ႕ ၄ ႏွစ္တာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈကာလ အတြင္း ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပမႈ က်ပ္ဘီလီယံ တေသာင္းေက်ာ္အထိ ျမင့္တက္လာတယ္ ဆိုျခင္းပါပဲ။ ဒါဟာ အစိုးရအေနနဲ႔ လူထုပုခုန္းေပၚ အလြန္ႀကီးေလးတဲ့ ၀န္ထုပ္၀န္ပိုးကို မညႇာမတာ တင္ေပးလိုက္တဲ့သေဘာပါပဲ။

ေဆြးေႏြးပြဲမွာ စီးပြားေရးပညာရွင္ ဦးေဇာ္ေဖ၀င္းက “ဒီအစိုးရရဲ့ ၄ ႏွစ္တာမွာ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ က်ပ္ဘီလီယံ တေသာင္းဆို ေတာ့ တိုင္းျပည္စီးပြားေရး အေျခအေနနဲ႔ၾကည့္ရင္ အေတာ္ကိုစိုးရိမ္စရာပါ။ ကုန္သြယ္မႈလည္း အရမ္းႀကီးရွိေသးတာ မဟုတ္ဘူး၊ အခြန္ကလည္း အရမ္းႀကီးမရေသးဘူး” လုိ႔ ေ၀ဖန္တာေတြ႕ရပါတယ္။ အရပ္သားအစိုးရ ေလးႏွစ္တာဘတ္ဂ်က္ ေရးဆြဲခ်မွတ္သုံးစြဲပုံဟာ  လိုေငြျပဘတ္ဂ်က္ေတြျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ ေနာင္အနာဂတ္အစိုးရေတြအတြက္ ၀န္ထုတ္၀န္ပိုး ျဖစ္ လာႏိုင္တယ္လုိ႔ ဦးေဇာ္ေဖ၀င္းက သုံးသပ္ျပပါတယ္။ ဒီအေျခအေနက ဘာကိုျပသေနသလဲဆိုရင္ လက္ရွိအစိုးရ သက္တမ္း တေလွ်ာက္လုံးမွာ ရရွိေငြထက္ သုံးစြဲေငြက အလြန္အကြၽံ ပိုမိုမ်ားျပားေနတယ္ဆိုတာ သက္ေသျပေနပါတယ္။ ဒီလိုျဖစ္ရတာ ကလည္း ျပည္သူ႔ဘ႑ာေငြကို ခန္႔ခြဲသုံးစြဲရာမွာ ျပည္သူေတြ ပါ၀င္ေစာင့္ၾကည့္ခြင့္မရေအာင္ ကန္႔သတ္ထားတဲ့အတြက္ ေၾကာင့္ပါပဲ။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြသည္ပင္လွ်င္ လႊတ္ေတာ္က်င္းပစဥ္ကာလအတြင္းမွာသာ ေ၀ဖန္ေထာက္ျပခြင့္ ရတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ ေ၀ဖန္သုံးသပ္ဖုိ႔ လုံေလာက္တဲ့ အခ်ိန္မေပးတဲ့သေဘာပါပဲ။ တနည္းအားျဖင့္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ၊ တာ ၀န္ယူမႈ၊ တာ၀န္ခံမႈမလုပ္လိုတဲ့သေဘာျဖစ္ပါတယ္။

ရသံုးဘတ္ဂ်က္ စားပြဲ၀ိုင္းေဆြးေႏြးပြဲမွာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ေငြစာရင္းပူးေပါင္းေကာ္မတီ အတြင္းေရးမွဴး ဦးေမာင္ တိုးက “၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ ဘတ္ဂ်က္ေကာ္မတီဆိုၿပီး သီးျခားဖြဲ႔စည္းႏိုင္တာမရွိတဲ့အတြက္ လႊတ္ေတာ္က ဘတ္ဂ်က္စိစစ္မႈ အျပည့္အ၀မလုပ္ႏိုင္တာ ေတြ႕ရွိပါတယ္။ အရင္ထက္စာရင္ေတာ့ ပြင္လင္းျမင့္သာမႈပိုတိုးလာတယ္ဆိုေပမယ့္ အားရတဲ့အေျခအေနေတာ့ မရွိေသးပါဘူး” လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဘတ္ဂ်က္ကိစၥက ႏိုင္ငံ့အေရးအရာအရပ္ရပ္ရဲ႕ ဆုံခ်က္ျဖစ္ေနတာကိုလည္း သတိျပဳသင့္ပါတယ္။ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဥပမာ တခ်ိဳ႕ကို ၾကည့္ပါ။ အစိုးရနဲ႔ တပ္မေတာ္တုိ႔ရဲ႕သေဘာထားေတြ ဟန္ခ်က္မညီမႈေၾကာင့္၊ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးဟာ အခုထိ မေရရာ မေသခ် ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကာကြယ္ေရးစရိတ္က ဘတ္ဂ်က္မွာ အျမင့္ဆုံးျဖစ္လာတယ္။ GDP ရဲ႕ ေလးပုံတပုံေလာက္ျဖစ္လာတယ္။ ဒီေတာ့ လူထုအတြက္ ၀န္ထုပ္၀န္ပိုးျဖစ္လာတယ္။ တဖက္မွာ ပညာေရး က်န္းမာေရး အသုံးစရိတ္ကို တိုးမေပးႏိုင္ျဖစ္ရတယ္။ အေျမာ္အျမင္ရွိတဲ့ အစိုးရတိုင္းဟာ ပညာေရးနဲ႔က်န္းမာေရးကို ျမႇင့္တင္ျပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈလုပ္ၾကတယ္။ တိုင္းျပည္မွာ က်န္းမာသန္စြမ္းၿပီး ဉာဏ္ရည္ျမင့္တဲ့ လူသားအရင္းအျမစ္ေတြရရွိဖုိ႔အတြက္ ပညာေရးနဲ႔ က်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္ကို ဘတ္ဂ်က္မွာ အလုံအေလာက္သတ္မွတ္ေပးဖုိ႔လိုပါတယ္။ ဒီကိစၥဟာ ႏိုင္ငံနဲ႔ျပည္ သူရဲ႕ အနာဂတ္ေကာင္းဖုိ႔ မလုပ္မျဖစ္ လုပ္ရမယ့္အလုပ္လည္းျဖစ္ပါတယ္။

အစိုးရဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲမႈ မွ်တျခင္း မမွ်တျခင္း ေကာင္းျခင္း ဆိုးျခင္းတုိ႔ရဲ႕သက္ေရာက္မႈဟာ ျပည္သူလူထုနဲ႔ႏိုင္ငံရဲ႕ ကံၾကမၼာ အေကာင္းအဆိုးကို ဖန္တီးပါတယ္။ ဘတ္ဂ်က္မွာ ကာကြယ္ေရးစရိတ္ ျမင့္ေနသမွ် ျပည္သူလူထု ဆင္းရဲဖုိ႔ပါပဲ။ ဒါထက္ဆိုးတာက ဘတ္ဂ်က္ေငြေၾကးေတြကို ၀န္ႀကီးဌာနေတြအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အလြဲသုံးစားမႈေတြ ရွိေနျခင္းပါပဲ။ ဒီလို ေငြေၾကးယိုဖိတ္ေနတဲ့ အမႈအခင္းေတြကို အစိုးရက ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္အေရးယူဖုိ႔ လက္တြန္႔ေနျခင္းဟာလည္း လက္ရွိႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကို အႀကီးအက်ယ္ ထိခိုက္ေစပါတယ္။

လက္ရွိ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရရဲ႕ ေလးႏွစ္တာဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲမႈဟာ တေလွ်ာက္လုံး လိုေငြျပဘတ္ဂ်က္သာျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ ျပည္ပေခ်းေငြေတြ မတန္တဆအတိုးေတြနဲ႔ ေခ်းယူေနတာေတြ႕ႏိုင္တယ္။ ေနာက္ ျပည္သူလူထုဆီက အခြန္ေငြ တိုး ေကာက္တာေတြ လည္း ျမင္ေနရတယ္။ အခု ေနာက္ဆုံး လူထုအၾကားမွာ ဂယက္ရိုက္ခတ္ေနတဲ့ တယ္လီဖုံးသုံးစြဲမႈအေပၚ အခြန္  ၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေကာက္မယ့္ကိစၥဟာ  ထင္ရွားပါတယ္။ တိုင္းျပည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖုိ႔ အဖက္ဖက္က အမ်ားႀကီးလို အပ္ေနဆဲကာလမွာ တယ္လီဖုံးဆက္သြယ္ေရးအတြက္ အခုလို အခြန္ေကာက္ယူျခင္းဟာ သမၼတဦးသိန္းစိန္ေျပာေလ့ရွိတဲ့ ဆင္းရဲမြဲေတမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးစီမံခ်က္နဲ႔ လြဲေခ်ာ္ေနတာလည္း ေတြ႕ျမင္ေနရပါတယ္။ ခရိုနီသူေဌးေတြနဲ႔ သာမန္ျပည္သူေတြကို တန္းတူ အခြန္ေဆာင္ခိုင္းသလိုလည္းျဖစ္ေနပါတယ္။ အမွန္ေတာ့ ဆင္းရဲခ်မ္းသာကြာဟမႈအေပၚ တြက္ခ်က္ခ်ိန္ဆျပီး အခြန္ေကာက္ သင့္ပါတယ္။

အစိုးရဘတ္ဂ်က္ လိုေငြျပတဲ့အခါတိုင္း အခြန္တိုးေကာက္တာကလည္း အစဥ္အလာျဖစ္ေနပါတယ္။ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ ျပတိုင္း လူထုကိုပဲ လည္ပင္းညွစ္တာကေတာ့ မလုပ္သင့္တဲ့ကိစၥလို႕ထင္ပါတယ္။ လက္ရွိအစိုးရရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပုံကို ၾကည့္ရင္ ေဖါင္းပြလြန္းေနတယ္။ ၀န္ႀကီးဌာနက ၃၆ ခုေလာက္ရွိေနတာကို က်စ္က်စ္လစ္လစ္ျဖစ္ေအာင္ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္းအားျဖင့္လည္း ဘတ္ဂ်က္လိုေငြကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ပါတယ္။ အရႈံးေပၚေနတဲ့၀န္ႀကီးဌာနေတြကို ဖ်က္သင့္ရင္ဖ်က္၊ ေပါင္းသင့္ရင္ေပါင္း လုပ္သင့္ ပါတယ္။ အလုပ္သင့္ဆုံးအလုပ္ကေတာ့ တပ္မေတာ္လက္၀ယ္ရွိတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကို တကယ္လုပ္ငန္းကြၽမ္း က်င္နားလည္သူေတြ လက္ထဲလႊဲေျပာင္းေပးျခင္းျဖင့္ ႏိုင္ငံအတြက္ အခြန္ေတာ္ေငြ တိုးတက္ရရွိေအာင္ေဆာင္ရြက္သင့္ပါတယ္။ တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ စီးပြားေရးလုပ္ေနတာ ဘယ္လိုပဲၾကည့္ၾကည့္ မသင့္ေတာ္ပါဘူး။ အက်ိဳးစီးပြားပဋိပကၡ (Conflict of Interests) လည္း ျဖစ္ေစပါတယ္။ သိကၡာရွိတဲ့ တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ ကာကြယ္ေရးကိုပဲ စံခ်ိန္စံညႊန္းအျပည့္နဲ႔ အာရုံစိုက္လုပ္သင့္ပါတယ္။ တပ္မေတာ္က မလိုအပ္ဘဲ လယ္ယာေျမေတြသိမ္းယူထားတဲ့အတြက္လည္း စိုက္ပ်ိဳးေရးကုန္ ထုတ္လုပ္မႈ က်ဆင္းေစပါတယ္။ လယ္ယာလုပ္သားေတြ အလုပ္လက္မဲ့ ျဖစ္ေစတယ္။ တပ္ဖက္မွာ ေျမယာပိုင္ဆိုင္လိုမႈ ေလာဘေတြေၾကာင့္ တပ္ရဲ႕စည္းလုံးညီညြတ္မႈနဲ႔ဂုဏ္သိကၡာ ထိခိုက္ပ်က္စီးမႈလည္းျဖစ္ေစတယ္။ လက္ရွိ သတင္းေတြအရ တပ္ဖက္ဆိုင္ရာက လုပ္ကိုင္ေနတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြက အခြန္ေငြမွန္မွန္ကန္ကန္ ေပးသြင္းမႈ ရွိ/မရွိ ဆိုတာလည္း ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္ေနပါတယ္။ အဆိုးဆုံးအခ်က္ကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အစဥ္အဆက္ ယုံၾကည္အားထားကိုးကား ေလာက္တဲ့ စာရင္းအင္းဆိုင္ရာ သုေတသနနဲ႔ မွတ္တမ္းဆိုင္ရာ ေမာ္ကြန္းတိုက္ေတြ မရွိခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မခိုင္ လုံတဲ့ စာရင္းအင္း အခ်က္အလက္ ေတြကို မ႑ိဳင္ျပဳျပီး ဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲတာ၊ လူထုကို အခြန္ေကာက္ခံေနတာဟာလည္း တိုင္းျပည္ကို အလြန္ထိခိုက္နစ္နာေစပါတယ္။

ရန္ကုန္တုိင္း ေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒၚညိဳညိဳသင္း၊ရဲ႕ အဆိုအရ ျပည္ေထာင္စု အဆင့္မွာ ျပည္သူ႕ေငြစာရင္း ေကာ္မတီဆိုတာ ရွိတယ္။ ေနာက္ စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္အစီရင္ခံစာဆိုတာကလည္း ၆ လ တႀကိမ္ထြက္ေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ တိုင္း နဲ႔ျပည္နယ္ ၁၄ ခုစလုံးမွာ စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္ အစီအရင္ခံစာမထြက္ဘူး။ အခု လက္ရွိ ရန္ကုန္တိုင္းဆိုရင္ ၂၀၁၁-၁၂ ဘ႑ာ ေရးႏွစ္ အစီရင္ခံစာနဲ႔ ၂၀၁၂-၁၃ ဘ႑ာေရးႏွစ္အစီရင္ခံစာ (၂) ခုပဲ ထြက္ေသးတယ္။ အဲဒီေတာ့ ၂၀၁၃-၁၄ နဲ႔ ၂၀၁၄-၁၅ ဘ႑ာႏွစ္အတြက္ ၆ လစာ (၂) ႀကိမ္ဆိုေတာ့ (၄) ႀကိမ္ အစီရင္ခံစာ မထြက္ေသးဘူးလုိ႔ဆိုတယ္။  လႊတ္ေတာ္က ေနာက္ တၾကိမ္ ႏွစ္ႀကိမ္ဆိုရင္ ျပီးျပီဆိုေတာ့၊ ၂၀၁၄-၁၅ ဘ႑ာႏွစ္ထဲမွာ ရန္ကုန္တိုင္းက သုံးသြားတဲ့ က်ပ္ေငြ ဘီလ်ံ ၄၀၀ ကို ဘယ္လိုသုံးသြားတယ္ဆိုတာကို သိခြင့္မရွိေတာ့ဘူး လုိ႔ေျပာပါတယ္။ ေနာက္ တိုင္းေဒသႀကီးအဆင့္ ျပည္သူ႕ေငြ စာရင္း ေကာ္မတီရွိသင့္ေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္မွာတင္ျပတိုင္း ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ ရန္ကုန္တိုင္းအစိုးရက ကန္႔ကြက္တာခံရေၾကာင္း ေဒၚညိဳ ညိဳသင္းက ေျပာပါတယ္။ ဒီျဖစ္စဥ္အရ ၀န္ႀကီးဌာနအသီးသီး၊ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္းအဆင့္ဆင့္မွာ  ဘတ္ဂ်က္ေငြ သုံးစြဲမႈနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ Check and Balance အျပန္အလွန္ထိန္းေက်ာင္းမႈမရွိတာ ေပၚလြင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ ၄ ႏွစ္တာကာလအတြင္း “ဘတ္ဂ်က္ယိုဖိတ္ေငြ” က်ပ္ဘီလီယံ တေသာင္းေက်ာ္အထိရွိခဲ့တဲ့အတြက္ ျပည္သူေတြ နစ္နာလြန္းလွပါတယ္။

အစိုးရတရပ္ရဲ႕ ေကာင္းျခင္း ဆိုးျခင္း ေအာင္ျမင္ျခင္း ရႈံးနိမ့္ျခင္းဆိုတဲ့ပုံရိပ္ေတြဟာ ဘတ္ဂ်က္စီမံခန္႔ခြဲမႈ နည္းနာေတြရဲ႕ အက်ိဳးဆက္ ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရကို လူထုက ေထာက္ခံမႈေပးရာမွာ ဘတ္ဂ်က္ခြဲေ၀သုံးစြဲမႈမွ်တျခင္းကို ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ျခင္း ကလည္း အေရးႀကီးတဲ့ အေၾကာင္းတခုပါပဲ။ ျပည္သူ႕အခြန္ဘ႑ာ ယိုဖိတ္ေလလြင့္ေအာင္ ဘတ္ဂ်က္စီမံခန္႕ခြဲခဲ့တဲ့ အစိုးရ မ်ဳိးကို လူထုက ဆက္လက္ေထာက္ခံမွာ မဟုတ္တာကေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက ဘတ္ဂ်က္လို ေငြျပတိုင္း လူထုဆီကပဲ အခြန္တိုးေကာက္ေနပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဆင္းရဲသားျပည္ေတြဆီကပဲ အခြန္အမ်ဳိးမ်ဳိးေကာက္ ယူေနပါ တယ္။ ဒါဟာ လူထုပုခုံးေပၚကို ၀န္ထုပ္၀န္ပိုး အထပ္ထပ္တင္ေပးေနတဲ့သေဘာပါပဲ။

၀န္ႀကီးဌာနေတြ ၀န္ႀကီးအေရအတြက္ေတြ ေလွ်ာ့ခ်သင့္ပါလွ်က္ မခ်ႏိုင္တာ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။ ျပည္ပၿခိမ္းေျခာက္မႈမရွိပါ ဘဲနဲ႔ စစ္အင္အား ေလွ်ာ့မခ်ႏိုင္တာကလည္း ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အဓိက ကုန္ထုတ္လုပ္ႏိုင္စြမ္းဟာ လယ္ယာ စိုက္ပ်ိဳးေရးက႑ျဖစ္ပါလွ်က္ စိုက္ပဳိးေရးကုန္ထုတ္လုပ္မႈမလုပ္တတ္တဲ့ တပ္မေတာ္ကို ေျမယာ ဧကေပါင္းသိန္းခ်ီ သိမ္းယူ ခြင့္ေပးထားတာကလည္း ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။ အက်ိဳးဆက္က လယ္သမားေတြ ေျမမဲ့ ယာမဲ့ျဖစ္ရျပီး အိမ္နီးခ်င္ႏိုင္ငံေတြဆီမွာ မ်က္ႏွာေအာက္ခ် ကြၽန္ခံၾကရတယ္။ ႏိုင္ငံရဲ႕ဂုဏ္သိကၡာ ထိခိုက္ရတဲ့အထိ ျဖစ္ရတယ္။ ဒီကိစၥေတြဟာ အစိုးရရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္ ေရးဆြဲရာမွာ လိုေငြျပေနျခင္းနဲ႔ တေၾကာင္းမဟုတ္ တေၾကာင္း ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနပါတယ္။ ေဒသတြင္းမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေအာက္တန္း ေနာက္တန္းက်ေရာက္ခဲ့ရျခင္းရဲ႕ ပဓာနအေၾကာင္းဟာ ဘတ္ဂ်က္စီမံခန္႔ခြဲမႈ ည့ံဖ်င္းျခင္းေၾကာင့္လို႔ ေကာက္ ခ်က္ခ်ႏိုင္ပါတယ္။  ဒါေၾကာင့္ ေနာင္ အစိုးရမ်ားအေနနဲ႔ ခါးသီးေလးလံလွတဲ့ ဘတ္ဂ်က္၀န္ထုပ္၀န္ပိုးေတြကို လူထုပုခုံးေပၚ ဇြတ္ အဓမၼထိုးတင္တာမ်ဳိး မလုပ္မိၾကဖုိ႔ ဇြတ္ အဓမၼ အခြန္ေငြေကာက္ခံတာမ်ဳိး မလုပ္မိၾကဖုိ႔ ေလးေလးနက္နက္ စဥ္းစား ၾကေစခ်င္တယ္။ အစိုးရေကာင္းျဖစ္ခ်င္ရင္၊ ေကာင္းမြန္တဲ့အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ထူေထာင္ခ်င္ရင္၊ လူထုအက်ဳိးေဖာ္ေဆာင္မယ့္ ဘတ္ဂ်က္၊ လူထုအတြက္ ၀န္ထုပ္၀န္ပိုးမျဖစ္ေစမယ့္ ဘတ္ဂ်က္မ်ဳိးကိုသာ ေရးဆြဲၾကေစလိုေၾကာင္းပါ ...။။