စံပယ္ျဖဴ - ျမန္မာျပည္တခြင္ ခရီးႏွင္

စံပယ္ျဖဴ - ျမန္မာျပည္တခြင္ ခရီးႏွင္
(မုိးမခ) မတ္လ ၆၊ ၂၀၁၅

ျမန္မာျပည္ ျပန္ေရာက္ေနခ်ိန္ ကားစီး၊ ရထားစီရင္း လမ္းခရီးမွာ ေတြ႔ၾကံဳခဲ့သမွ်ကို ျပန္ၿပီးေဖာက္သယ္ခ်လိုက္ပါတယ္။ ျမန္ မာျပည္တခြင္လို႔ဆိုေပမဲ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း လိုင္းကားစီးရတဲ့ အျဖစ္သနစ္ေတြကို အဓိကေရးခ်င္တာပါ။ မႏၱေလးခရီးစဥ္ကိုပါ ၾကံဳလို႔ထည့္ေရးလိုက္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္က ေန႔စဥ္ခရီးသြားျပည္သူမ်ားရဲ႕ လက္ေတြ႔ခံဘ၀ ကိုယ္ေတြ႔ခံစားၿပီး ျပန္လည္ မွ်ေ၀လိုက္ပါတယ္။

ခရီးလမ္း အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႔ေရးဟာ အမ်ားျပည္သူေတြရဲ႕ ေန႔စဥ္ဘ၀အတြက္ အေရးပါတဲ့ က႑တခု ျဖစ္ပါတယ္။ ခရီးလမ္းအဆင္ေျပမႈဆိုရာမွာ အခ်ိန္လည္းမွန္၊ အႏၱရာယ္ကင္းၿပီး၊ သက္ေတာင့္သက္သာ ရွိဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ေန႔စဥ္အလုပ္သြား ေက်ာင္းသြားရတဲ့သူေတြ သက္ေတာင့္သက္သာရွိၿပီး၊ အႏၱရာယ္ကင္းေစခ်င္ပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ၾကီးမွာ အဲဒီလိုျဖစ္ဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္က ၾကာေလေ၀းေလ ျဖစ္ေနပါတယ္။ မနက္ေစာေစာထ အလုပ္ကိုသြား၊ လမ္းမွာကားကၾကပ္ လမ္းကပိတ္၊ စိတ္ရွဳပ္ စိတ္ပ်က္ရ။ တေနကုန္ အလုပ္လုပ္ၿပီး ညေနေရာက္ေတာ့ ၾကပ္ညႇပ္ေနတဲ့ ကားကိုစီးၿပီးျပန္ရ။ စိတ္ ပန္း လူပန္းရတဲ့အထဲ ကားထဲမွာ အနံ႔႔ေပါင္းစံု။ တေန႔ရတဲ့ ၀င္ေငြနဲ႔မတန္ေအာင္ စိတ္အင္အား လူအင္အားေတြ ဆံုး႐ႈံးေန ပါတယ္။  ဖုန္ေပါတဲ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ကားစီးရင္း ဖုန္ရွဳ။ မွတ္တိုင္မွာ ကားေစာင့္ရင္းလည္း ဖုန္ေတြက ႏွာေခါင္းထဲ၀င္၊ မ်က္လံုး ထဲ၀င္။ ညစ္ညမ္းတဲ့ေလနဲ႔ ဖုန္ေတြကို ေန႔စဥ္႐ွဴေနရတာ က်န္းမာေရးထိခိုက္ပါတယ္။

ကၽြန္မ ရန္ကုန္ေျမကို စနင္းခဲ့တာ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္ကတည္းကပါ။ ဟိုတုန္းက လိုင္းကားစီးတယ္။ ခုလည္း လိုင္းကားပဲစီးပါတယ္။ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ လိုင္းေပါင္းစံုရွိတဲ့ ရန္ကုန္မွာ ကြၽန္မ မစီးဖူးတဲ့ယာဥ္လိုင္း မရွိသေလာက္ပါ။ ရြာကိုျပန္တဲ့အခါ ဒဂုန္ဧရာ အေ၀းေျပး၀င္းကိုသြားဖို႔ဆိုရင္ မထသ (၃၂)၊ (၃၆)၊ ေရႊဧည့္သည္ (၂) ကို စီးရပါတယ္။ သက္တမ္းၾကာျမင့္ၿပီး၊ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း မရပ္မနားေမာင္းခဲ့တဲ့ ကားေတြကို အစားထိုးျခင္း ျပဳျပင္ျခင္း ရွိပံုမေပၚ။ ေရႊဧည့္သည္ကားေပၚမွာဆို ထိုင္ခံုေတြက စုတ္ျပတ္ ေနပါတယ္။ အဲဒီထိုင္ခံု အစုတ္ေတြေပၚထိုင္စီးရတာ စိတ္ထဲ မအီမလည္ျဖစ္မိပါတယ္။ လိုင္းကားစီးတဲ့သူေတြက ထိုင္ခံု အစုတ္ေတြနဲ႔ပဲ တန္တယ္ထင္ပါရဲ႕။ လူကို လူလို တန္ဖိုးလားတတ္တဲ့အက်င့္ေတြေပ်ာက္ဆံုးေနတဲ့ ကြၽန္မတို႔တိုင္းျပည္မွာ လိုင္းကားစီးရတဲ့ လူေတြရဲ႕ဘ၀က ႏွစ္ျပားေတာင္ မတန္သလို ခံစားရပါတယ္။

အခ်ဳိ႕ကားေတြမွာ စာတန္းတစ္ခုေရးထားတာကိုလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ မိမိစည္းစိမ္ ဥစၥာႏွင့္မာနကို အိမ္တြင္ထားခဲ့ပါ။ ယခုစီးလာေသာယဥ္မွာ ယဥ္စီးခ ပံုေသ (၂၀၀) က်ပ္ျဖစ္သည္ဆိုတဲ့စာ ျဖစ္ပါတယ္။ စပါယ္ယာရဲ႕ စကားကိုနာခံရမယ္၊ စပါယ္ယာ ႐ိုင္းသမွ်ကို သီးခံႏုိင္ရမယ္လုိ႔ ဆိုလိုျခင္းလားမသိ။ ပံုေသ၂၀၀ က်ပ္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ လိုင္းကားစီးတဲ့သူေတြကို ၂၀၀ က်ပ္တန္ေတြလို႔ သေဘာထားလိုက္သလို ျဖစ္ေနပါတယ္။ လိုင္းကားေပၚမွာ ထိုင္ခံုရသည္ျဖစ္ေစ၊ မတ္တတ္စီး သည္ျဖစ္ေစ သတိအေနအထား ရွိမွျဖစ္ပါတယ္။ ကားကိုအရွိန္ျပင္းျပင္း ေမာင္းေနရာက အခ်ိန္မေရြး ဘရိတ္အုပ္ႏုိင္တာမို႔ သတိမထားရင္ ယုိင္ထိုးလဲက်သြားႏုိင္ပါတယ္။ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔ရမယ္ဆိုတဲ့ ျမန္မာမိန္းကေလးမ်ား ရန္ကုန္ၿမိဳ႕က လိုင္း ကားေပၚမွာ သိမ္သိမ္ေမြ႔ေမြ႔ ဣေႁႏၵရရ ေနလို႔မရပါ။ ကားဘရိတ္အုပ္တဲ့အခါ အရွိန္းမထိန္းႏုိင္ရင္ အနားက အမ်ိဳးသား တေယာက္ေယာက္နဲ႔ ထိမိတိုက္မိႏုိင္ပါတယ္။ မနက္အလုပ္သြားခ်ိန္နဲ႔ ညေနအလုပ္ျပန္ခ်ိန္ေတြဆို ၾကပ္ပိတ္ေနတဲ့ကားေပၚ စီးလိုက္ရတဲ့ မိန္းကေလးေတြ ေယာက်္ားေတြၾကားမွာ ပူးကပ္ညႇပ္ၿပီးလိုက္ရတာ စိတ္မခ်မ္းသာစရာပါ။၂၀၀ က်ပ္တန္ ကားစီးတာ ဒီေလာက္ေတာ့ရွိမွာေပါ့လို႔ ေျဖသိမ့္ရမလို။

ကားေတြမတရားၾကပ္တဲ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ယာဥ္စီးကမ္းလိုက္နာမွဳက စံခ်ိန္တင္ေလာက္ပါတယ္။ ယာဥ္စည္းကမ္းသည္ ယာဥ္ ေမာင္းသူမ်ားႏွင့္ လံုး၀မသက္ဆိုင္ပါလို႔ ေၾကျငာခ်က္ထုတ္ထားသည့္အလား။ ဘ၀အာမခံခ်က္မရွိတဲ့ ျမန္မာျပည္မွာ ခရီး သြားျပည္သူမ်ားရဲ႕ အသက္တစ္ေခ်ာင္းဟာလည္း အာမခံခ်က္မရွိတာ တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ျခားစရာပါ။ အႏၱရာယ္ကို အေလး မထား၊ အၿပိဳင္အဆိုင္ အလုအယက္ ေမာင္းၾကတယ္။ လမ္းေျပာင္းျပန္ေမာင္းၾကတယ္။ ကားေတြေကြ႔ခ်င္သလို ေကြ႔ၾက တယ္။ (၄၃) ကားကို စီးလာတဲ့တစ္ေခါက္တုန္းက သည္းထိတ္ရင္ဖိုစရာ အျဖစ္ၾကံဳခဲ့ပါေသးတယ္။ ဘတ္စ္ကားက အရွိန္နဲ႔ ေမာင္းလာတုန္း ဘယ္အျခမ္းက ကားတစ္စီးက ညာအျခမ္းကို ႐ုတ္တရက္ႀကီး ေကြ႔ခ်လိုက္ပါတယ္။ (၄၃) ဘတ္စ္ကား ယာဥ္ေမာင္းက ဘရိတ္အုပ္ဖို႔အခ်ိန္မမွီေတာ့တဲ့အတြက္ ေကြ႔လာတဲ့ကားကို ကြၽမ္းက်င္စြာ ေရွာင္ေမာင္းလိုက္ပါတယ္။ ေနာက္မွာ ကပ္လိုက္လာတဲ့ ကားသာရွိရင္ က်ိန္းေသတိုက္မိျပီ။ အသက္အႏၱရာယ္ၾကံဳဖို႔ အေၾကာင္းမပါေသးလို႔ ကြၽန္မတို႔  ခရီးသည္တစု ေဘးကင္းခဲ့ပါတယ္။

ကားေတြဒီေလာက္ရွဳပ္တဲ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ကလမ္းမေတြမွာ ဆိုက္ကားနဲ႔ စက္ဘီးေတြနင္းၾကတာ အႏၱရာယ္မ်ားပါတယ္။ ၀မ္းေရး အတြက္ အႏၱရာယ္ကို အမႈမထားႏုိင္ပဲ ဆိုက္ကားနင္းၿပီး ေငြရွာရတာကို အျပစ္တင္ဖို႔ခက္ပါတယ္။ ထို႔အတူပဲ ကားခ၊ ဆိုက္ကားခသက္သာၿပီး၊ လိုရာခရီးေရာက္ေအာင္ အပင္ပန္းခံ စက္ဘီးနင္းၾကတာကို ကန္႔သတ္တားျမစ္မယ္ဆိုရင္ တရား မွ်တပါ့မလား။ ညႇာတာေထာက္ထားသျဖင့္ ခြင့္ျပဳထား၍လားမသိ။ ကားႀကီးကားငယ္ေတြ ႐ႈပ္ယွက္ခပ္ေနတဲ့ လမ္းေပၚမွာ စက္ဘီးေတြ၊ ဆိုက္ကားေတြကို ျမင္ေနရတာ စိတ္မသက္သာလွပါ။ လိုင္းကားစီးရင္ အျမင္မေတာ္တာေတြ ျမင္ေန ၾကားေန ရလို႔ တခါတေလ မ်က္လံုးစံုမွတ္ၿပီး၊ ရတနာသံုးပါးကို အာရံုျပဳေနလိုက္ပါတယ္။ မေတာ္တဆ ယာဥ္တိုက္မိရင္ သက္သာရာ ရလိုရျငား၊ ေသေလာက္တဲ့ ဒဏ္ရာရရင္လည္း ဘ၀ကူး ေကာင္းလို ေကာင္းျငား ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္ တဲ့သေဘာပါ။

ရန္ကုန္မွာ ကားေတြေပါသလို မႏၱေလးမွာ ဆိုင္ကယ္ေတြ ေပါပါတယ္။ စက္ဘီးအစား ဆိုင္ကယ္ေတြသံုးလာၾကတယ္။ ဟိုတုန္းက စက္ဘီးစီးကၽြမ္းက်င္တဲ့ မႏၱေလးသူေတြ ခုေတာ့ ဆိုင္ကယ္စီး ကြၽမ္းေနၾကပါၿပီ။ ရန္ကုန္မွာလို လိုင္းကားမေပါေတာ့ ဘယ္သြားသြား ဆိုင္ကယ္နဲ႕ သြားၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ေတြ ဆိုင္ကယ္ေမာင္းၾကတာ စည္းကမ္းတက် မဟုတ္ေတာ့ ဆိုင္ ကယ္ေနာက္က လိုက္စီးရတာ ေၾကာက္စရာေကာင္းပါတယ္။ ယာဥ္စည္းကမ္း လမ္းစည္းကမ္းေတြကို မလိုက္နာၾကတဲ့ အေၾကာင္းရင္း မ်ားစြာထဲမွာ ထိေရာက္စြာ အေရးမယူႏုိင္တာက အဓိကအေၾကာင္းရင္းတခုျဖစ္ပါတယ္။ လိုရင္တစ္မ်ိဳး၊ မလုိရင္တမ်ိဳး၊ ေငြေပးလိုက္ရင္ အားလံုးအဆင္ေျပေစတဲ့ စနစ္က်င့္သံုးေနသေရြ႔  စည္းကမ္းလိုက္နာ ေဘးကင္းကြာ ဆိုတဲ့ အတိုင္း ဘယ္ေသာအခါမွ ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ပါ။

ရန္ကုန္-မႏၱေလး အျမန္လမ္းေပၚမွာ ယဥ္တိမ္းေမွာက္တဲ့ သတင္းေတြ မၾကာခဏ ၾကားေနရလို႔ ညကားမစီးပဲ ေန႔ကားစီးၿပီး မႏၱေလးကို သြားပါတယ္။ အႏၱရာယ္ကင္းေအာင္ ဘုရားရွိခိုး၊ ဆုေတာင္း ေမတၱာပို႔ၿပီး မနက္ (၉)နာရီ ကားနဲ႔ ရန္ကုန္က ထြက္တာ ညေန (၅) နာရီမွာ မႏၱေလးကို ေရာက္ပါတယ္။ တေနကုန္ ကားစီးရတာ ေတာ္ေတာ္ေညာင္းပါတယ္။ ကြၽန္မ ခရီးသြားရင္ မိုးရြာတာနဲ႔ သိပ္အက်ဳိးေပးပါတယ္။ ဇန္န၀ါရီလ မႏၱေလးမွာ မိုးေတြရြာလို႔ အရမ္းခ်မ္းပါတယ္။ မိုးထဲေလထဲ လည္ရတာ အဆင္သိပ္ မေျပေပမဲ့ ေမၿမိဳ႕နဲ႔ အင္း၀ကို ေရာက္ေအာင္ လည္ခဲ့ပါတယ္။ အင္း၀ၿမိဳ႕ေဟာင္းကို ေရာက္ခဲ့တာ ပင္ပန္းရက်ဳိးနပ္ပါတယ္။ မိုးေတြရြာလို႔ ဗြက္ေပါက္ေနတဲ့လမ္းကို ျမင္းလွည္းစီးၿပီး လည္ခဲ့ပါတယ္။ ခရီးသြားျခင္းကို ကၽြန္မ ၀ါသနာပါေပမဲ့ ေငြကုန္မ်ားတာမို႔ သြားခ်င္တဲ့ေနရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို မေရာက္ျဖစ္ေသးပါ။ ေနာက္မွ သြားတာေပါ့လို႔ပဲ ေတးမွတ္ထားလိုက္ပါတယ္။

မႏၱေလးကေန ရန္ကုန္ကို အျပန္မွာ ရထားစီးၿပီးျပန္ခဲ့ ပါတယ္။ အင္မတန္ခုန္ေသာ ျမန္မာ့မီးရထားကို ညလံုးေပါက္စီးၿပီး ျပန္ခဲ့မိတာ ေနာင္တရမိပါတယ္။ ေငြတေသာင္းက်ပ္ေပးရတဲ့ အထက္တန္းတြဲမွာ စီးခဲ့တာ နည္းနည္းေလးမွ သက္ေတာင့္ သက္သာမရွိ။ ေက်ာင္းတုန္းက ရန္ကုန္ကေန ေတာင္ငူအထိ ရထားတေခါက္ စီးခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ငယ္လည္း ငယ္ေသး၊ ရိုးရိုးတန္းမွာ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ အဖြဲ႔လိုက္ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ၾကီးစီးခဲ့တာ။ ခရီးကလည္း တိုတယ္ဆိုေတာ့ ရထားခုန္တာကို စိတ္မပ်က္ခဲ့ဘူး။ အဲဒီတုန္းက ရထားေတြ အခုေလာက္အေျခအေန မဆိုးေသးတာလည္း ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ သူမ်ားတိုင္းျပည္က ရထားကို မစီးဘူးေသးေတာ့ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက ရထားစီးရတာ ရြာမွာႏြားလွည္းစီးရတာထက္ အမ်ားၾကီးသာသလို ျဖစ္ေနပါ တယ္။ ၂၀၁၅ မွာ ကြၽန္မစီးမိတဲ့ ျမန္မာ့မီးရထားကေတာ့ အသံဆူညံလြန္းၿပီး၊ လူတကိုယ္လံုး ေျမာက္တက္သြား မတတ္ကို ရထားက ခုန္ပါတယ္။ စကၤာပူနဲ႔ မေလးရွားမွာ ေျမေပၚေျမေအာက္ ရထားေတြ မခုန္ပါဘူး။ လူၾကပ္တဲ့ ရံုးသြားခ်ိန္နဲ႔ ရံုးျပန္ခ်ိန္ မဟုတ္ရင္ ရထားစီးရတာ တကယ္ကို သက္ေတာင့္သက္သာ ရွိပါတယ္။

ရန္ကုန္နဲ႔ မႏၱေလးလို ၿမိဳ႕ၾကီးေတြမွာ ခရီးသြားရတာ သက္ေတာင့္သက္သာ မျဖစ္ဘူးဆိုရင္ ေ၀းလံ ေခါင္ပါးတဲ့ နယ္ေတြမွာ ဘယ္လိုရွိမလဲ မွန္းဆၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ ဧရာ၀တီတိုင္းေဒသက ရြာေတြမွာ ေက်ာက္စရစ္လမ္းေတြကို အခု ကတၱရာခင္း ေနၾကပါတယ္။ လွ်ပ္စစ္မီးေပးေတာ့မယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ လမ္းမီးေတြေပးဖို႔ လမ္းေဘးသစ္ပင္ေတြကို ခုတ္ရွင္း ေနၾကျပီ။ ၂၀၁၅ကို ေရာက္လာျပီေလ။ ၾကံဳလို႔ ငယ္က်ဳိးငယ္နာ ေဖာ္ခ်င္တာေလး ရွိပါတယ္။ ကြၽန္မတို႔နယ္က ကားလမ္းေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို လုပ္အားေပးစနစ္နဲ႔ ေဖာက္ခဲ့ၾကတာ။ ရြာသားေတြရဲ႕ ေခြၽးနဲ႔ေဖာက္ခဲ့တာ။ ကြၽန္မ အလယ္တန္း ေက်ာင္းသူ အရြယ္တုန္းက ရြာကလူေတြ လုပ္အားေပးသြားၾကရတာ ျပန္ျမင္ေယာင္မိေသးတယ္။ ဒီလမ္းေတြ ကတၱရာ လမ္းျဖစ္လာတာ ေက်းဇူးတင္စရာျဖစ္လာျပီလို႔ ဆိုရမလား။ ကတၱရာလမ္းေတြ ႏွစ္ရွည္ခံ၊ အႏၱရာယ္ကင္းလို႔ လွ်ပ္စစ္မီး မွန္ပါေစလို႔ေတာ့ ဆုေတာင္းေပး ပါတယ္။

ျမန္မာျပည္မွာ အေျခခံလူတန္းစားေတြရဲ႕ စား၀တ္ေနေရး အဆင္ေျပဖို႔ေတာင္ ေဆာင္ရြက္မေပး ႏုိင္ေသးတာ၊ တျပည္လံုး အတိုင္းအတာထိ ခရီးသြားလာေရး အဆင္ေျပ အႏၱရာယ္ကင္းဖို႔ေတာ့ အမ်ားၾကီး လိုပါေသးတယ္။ ေရႊျပည္ေတာ္ ေမွ်ာ္ေလ တိုင္းေ၀း ဆိုသလို၊ လိုင္းကားစီးၿပီး အလုပ္သြား၊ ရတဲ့လစာနဲ႔ ေလာက္ေအာင္သံုးၿပီး ကၽြန္မ ျမန္မာျပည္မွာ ျပန္ေနဖို႔ မျဖစ္ႏုိင္ ေသးပါ။ တကယ္လိုအပ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ျမန္မာျပည္အတြက္ ဘာမွျပန္လုပ္ မေပးႏုိင္တာကို စိတ္မေကာင္း ျဖစ္မိေပမဲ့၊ တိုင္းျပည္ကို ဆင္းရဲတြင္းထဲ ေရာက္ေအာင္ လုပ္ခဲ့သူေတြထဲ ကြၽန္မ မပါတဲ့အတြက္ စိတ္ကိုေျဖလို႔ ရပါတယ္။ အခ်ိန္တန္ ရင္ေတာ့ ျပန္လာခဲ့မွာပါ။ ျမန္မာျပည္တခြင္ ေနရာႏွံ႔ေအာင္ ခရီးေတြသြားအံုးမွာပါ။ က်န္းမာတုန္း၊ အလုပ္လုပ္ႏုိင္တုန္း အရြယ္မွာ ျပန္လာႏုိင္ပါေစလို႔သာ ဆုေတာင္းမိပါတယ္။

ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ႕ၾကပါေစ
စံပယ္ျဖဴ