ၿငိမ္းခ်မ္းေအး - မိုးက်ေရႊကိုယ္စနစ္ မေပ်ာက္သေရြ႕ …

ၿငိမ္းခ်မ္းေအး - မိုးက်ေရႊကိုယ္စနစ္ မေပ်ာက္သေရြ႕ …
(မိုးမခ) ၂၆ ေဖေဖာ္ဝါရီ၊ ၂၀၁၅

ဒီေဆာင္းပါးကေတာ့ (၂၀၁၄) ခုႏွစ္  ဒီဇင္ဘာလကုန္ပိုင္းမွာ ႏွစ္ေပါင္း (၆၀) အတြင္း ပထမဆံုး ျပန္လည္က်င္းပခဲ့တဲ့ ရန္ ကုန္ စည္ပင္ေရြးေကာက္ပြဲဆက္စပ္ ျပည္တြင္းဂ်ာနယ္တခုမွာ ေရးခဲ့တာပါ။ အခုေတာ့ အဆိုေတာ္၊ စီးပြားေရးသမား၊ ဆရာ ဝန္ အစရွိတဲ့ ေနာက္ခံအစံုနဲ႔ ေရြးေကာက္ခံကိုယ္စားလွယ္ (၁၁၅) ဦးလည္း ေပၚလာခဲ့ပါၿပီ။ သူတို႔အလုပ္တာဝန္ ထမ္း ေဆာင္တာ (၁) လေတာင္ ေက်ာ္လာခဲ့ပါၿပီ။  ဒါေပမဲ့ သူတို႔မွာ ဘာလုပ္ပိုင္ခြင့္မွ အျပည့္အဝမရေသးေၾကာင္း ေနာက္ဆက္တြဲ သတင္းေတြသာ ဖတ္ခဲ့ရတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီစနစ္၊ ဒီမူေတြနဲ႔က သူတို႔ ေရြးေကာက္ခံသက္တမ္း (၁) ႏွစ္အတြင္း ေနာင္ လည္း ျဖစ္ျဖစ္ေျမာက္ေျမာက္ ဘာမွလုပ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါ။

ဒီစည္ပင္ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပခဲ့တုန္းက ရန္ကုန္တိုင္း ၿမဳိ႕နယ္ (၃၃) ၿမဳိ႕နယ္မွာ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္း စုစုေပါင္း (၂၉၃) ဦး ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့ပါတယ္။  ဒါေပမဲ့ ဒီလို တက္ႂကြမႈ၊ စိတ္ဝင္စားမႈက ပညာတတ္ လူလတ္တန္းစားနဲ႔ လူမလိုင္ အလႊာ လူတစုနဲ႔ ကိုယ္စားလွယ္ဘက္ကသာ ျဖစ္တယ္။  ၿမိဳ႕ေန သာမန္လူထုၾကားမွာေတာ့ စိတ္ဝင္စားမႈ မရွိခဲ့ပါ။  ၿပိဳင္ဘက္မရွိလို႔ ေရြးခံရသူ (၅၀) နီးပါး၊ ေမးလာေပးသူ ရာခိုင္ႏႈန္း အနည္းစု၊ စိတ္ဝင္စားလို႔ သြားေပးသူ မဲစာရင္းမပါမႈျဖစ္စဥ္မ်ား စတဲ့ ကေမာက္ကမမ်ားနဲ႔ ၿပီးခဲ့တယ္။

တကယ္ေတာ့ ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္သာယာေရး အတြက္ ၿမိဳ႕ေတာ္သူ၊ ၿမိဳ႕ေတာ္သား ရပ္မရပ္ဖထဲက ကိုယ္စားျပဳသူေတြအမ်ားစု ဝင္ေရာက္ပါဝင္ လုပ္ကိုင္ရျခင္းကို အားေပးရမွာပါ။  လူထုစိတ္ဝင္စားမႈရေအာင္လည္း လံႈ႔ေဆာ္ရမွာပါ။  ဒါေပမဲ့ လက္ရွိ ႏိုင္ငံစနစ္ အေနအထားေတာ့ မရပါ။  ဒီသေဘာေပၚလြင္ေအာင္ ေအာက္မွာ ေဆြးေႏြးထားတာပါ။

မိုးမခ စာဖတ္ပရိသတ္ထဲက ရန္ကုန္မွာ လက္ရွိေနထိုင္ေနသူေတြရဲ႕ အျမင္ေတြလည္း ျပန္ၾကားခ်င္ပါတယ္။  ၿမိဳ႕ျပေရးရာ စီမံခန္႔ခြဲမႈကို စိတ္ဝင္စားသူမ်ားကိုလည္း က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္ https://www.facebook.com/groups/shwe myodaw/ လူမႈကြန္ရက္ Facebook စာမ်က္ႏွာကိုလည္း ဖိတ္ပါတယ္။  ၿမိဳ႕ရြာ အိုးအိမ္လမ္း အဆင့္မီေရး အေတြ႕အၾကံဳေတြ၊ အျမင္ေတြ ဖလွယ္တဲ့ေနရာပါ။  အဲဒီမွာ လူငယ္တခ်ိဳ႕ တက္ႂကြၾကပါတယ္၊ ကိုယ့္ၿမိဳ႕ ကုိယ့္ရြာ ေကာင္းေစခ်င္တဲ့ဆႏၵေတြ ျပင္းထန္ၾကပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္ ေဆာင္းပါးေတြမွာ အျမဲဆိုသလို လမ္းေရလွ်ံ၊ တိုက္ၿပိဳ၊ ကားက်ပ္၊ လမ္းက်ပ္၊ ကားေမွာက္၊ လူေသ ျဖစ္တာ ေတြအားလံုးက တိုင္းျပည္ရဲ႕ေရာဂါ အဆြယ္အပြားနဲ႔ လကၡဏာေတြသာပါ။  ဒါေတြေပ်ာက္ခ်င္ရင္ ပင္မေရေသာက္ျမစ္ ေရာဂါ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာကို အလံုးစံုေျဖရွင္းမွသာ ျဖစ္ပါမယ္။ ႏိုင္ငံေရးကုထံုးမွတပါး အျခားမရွိပါ။ ေဆးၿမီတိုမ်ား ေဆးမ တိုးပါ။  မိုးက်ေရႊကိုယ္စနစ္ မေပ်ာက္သေရြ႕ေပါ့ ခင္ဗ်ာ။
×××××××××

(၂၀၁၁) အစိုးရသစ္ စကတည္းက ဒီမိုကေရစီ ဆိုတဲ့ အသံေတြ ညံခဲ့တယ္။  သန္႔ရွင္းတဲ့ အစိုးရ၊ ေကာင္းမြန္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္၊ ဆင္းရဲမႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရး ဆိုတဲ့ စကားေတြလည္း တာဝန္ရွိသူမ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား၊ စာနယ္ဇင္းမ်ားနဲ႔ လူထု ပရိသတ္ အမ်ား ေျပာဆို ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကတယ္၊ ေမွ်ာ္လင့္တႀကီးလည္း ရွိၾကတယ္။  ဒါေပမဲ့ အခု (၂၀၁၅) နားကပ္ အစိုးရသက္တမ္းတခု ကုန္ခါနီးလာတဲ့ အခ်ိန္ထိ ဒီစကားေတြဟာ စကားအရာမွာတင္ ရပ္ေနတယ္၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားဟာ ေမွ်ာ္လင့္ဆဲ အေျခ အေနမွာပဲ တန္႔ေနတယ္။ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ အလုပ္ေတြ အမ်ားအျပား စခဲ့ေပမဲ့ အမ်ားစုဟာ ထံုးစံအတိုင္း အစပဲ ရွိတယ္၊ ဆံုးခန္းတိုင္ ေအာင္ျမင္ၿပီးေျမာက္ အရာ မေရာက္ခဲ့ပါ။

ေကာင္းမြန္ သန္႔ရွင္းတဲ့ အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုခဲ့ၾကေပမဲ့ ေႂကြးေၾကာ္တဲ့အတိုင္း မျဖစ္၊ ကမၻာ့အဆင့္ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ ဇယားမွာ ေအာက္ဆံုး ႏိုင္ငံမ်ား စာရင္းဝင္ေနဆဲဆိုတာ မေန႔တေန႔ကထြက္လာတဲ့ ႏိုင္ငံတကာ စစ္တမ္းတခုက သက္ေသ ပါ။  အေထြေထြ ႏိုင္ငံ့ေရးရာမ်ားမွာလည္း အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး၊ ျပည္တြင္းစစ္ ရပ္စဲေရး၊ တႏိုင္ငံလံုး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စတဲ့ျပႆနာႀကီးမ်ား ေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႔ထား သက္ဆိုင္သူမ်ား ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေရး အစပ်ိဳးႏိုင္ဖို႔ရာ အပြင့္ဆိုင္ အေရအတြက္ ေတာင္ ညွိမရတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳး ျဖစ္ေနရတယ္။  ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ဆိုတာလည္း ကိုယ့္ဘာသာ လစာတိုးဖို႔အေရး ဦးစားေပး အတည္ျပဳရာ၊ အမ်ိဳးသား ပညာေရး ဥပေဒ လို အာဏာရွင္ေစာ္နံ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈမ်ားရာ ဥပေဒမ်ား အတည္ျပဳရာ၊ မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒ လို အျငင္းပြားဖြယ္ရာ ကိစၥေတြ ေဆြးေႏြးရာ “ေၾကာင္ေရခ်ိဳး” အေမး-အေျဖ၊ အဆိုတင္သြင္းမႈမ်ား အျပည့္နဲ႔ ေနရာသက္သက္ ျဖစ္ေနတယ္။

စီးပြားေရးရာမွာဆိုလည္း “ဆင္းရဲမြဲေတမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး” ဘယ္ေလာက္ ေအာ္ေနေပမဲ့ အေပၚယံ သနပ္ခါးလိမ္း ပန္းပန္ အက်င့္အတိုင္း “ဆင္းရဲမြဲေတမႈ တဲဖ်က္ေရး” သာျဖစ္ေနဆဲျဖစ္ေၾကာင္း လတ္တေလာ ေနာ္ေဝဘုရင္ခရီးစဥ္က ညႊန္းဆို လ်က္ပါ။  ကုလဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အစီရင္ခံစာေတြအရ တဦးခ်င္းဝင္ေငြ နိမ့္က်ေနျမဲ၊ ကမၻာ့ ဖံြ႕ၿဖိဳးမႈအနည္းဆံုး ႏိုင္ငံမ်ား စာရင္းမွာ ဝင္ေနဆဲပါ။  ျပည္ပပို႔ကုန္ ပမာဏဟာလည္း ႏိုင္ငံတကာ မဆိုထားနဲ႔ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားကိုေတာင္ မယွဥ္ႏိုင္၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ထက္ ေတာင္ နည္းေနေသးတယ္။  ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ ေတြ အေျမာက္အျမား ဝင္ႏိုင္ဖို႔ရာ ျပည္တြင္း/ျပည္္ပ ပညာရွင္မ်ား အမ်ိဳးမ်ိဳး ေဆြးေႏြး အၾကံျပဳ၊ မူဝါဒေတြ ေဖာ္ေဆာင္ၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ လွ်ပ္စစ္မီး၊ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး၊ ဘဏ္စနစ္၊ ေငြလဲႏႈန္း၊ ေခတ္ ဆက္သြယ္ေရးနည္းပညာဝန္ေဆာင္မႈလို အေျခခံအေဆာက္အဦ (Infrastructure) ေတြ အဆင့္အတန္း မမီ မျပည့္စံု အားနည္းမႈ၊ ေျမယာ၊ အိမ္ေစ်းကြက္ မတည္ၿငိမ္ ေဖာင္းပြ ေစ်းႀကီးမႈ၊ ခိုင္မာတဲ့ ဥပေဒေရးရာ အကာအကြယ္ေပးမႈ နည္းမႈ ေတြေၾကာင့္ ကမၻာ့ ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားရဲ႕ အႀကီးစား ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈမ်ား အလံုးအရင္းနဲ႔ ရရွိႏိုင္ဖို႔ အလွမ္းေဝးေနဆဲ ျဖစ္တယ္။  ကုလရဲ႕ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ထိခိုက္ပ်က္စီးလြယ္မႈ ၫႊန္းကိန္းမွာ နိမ့္က်ေနျမဲ ျဖစ္ေနရတယ္။

ဒီလို ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး အလုပ္မျဖစ္မႈေတြအျပင္ လူ႔အသိုင္းအဝန္းၾကည့္ျပန္ရင္လည္း ႏိုင္ငံေရး ပေယာဂ ေသြးထိုးမႈ အပါအဝင္ ေဒြး ဥပါဒ္ အစံုစံုေၾကာင့္ လူမ်ိဳး၊  ဘာသာေရး ဆက္စပ္ပဋိပကၡ၊ အမုန္းေတြ တင္းက်မ္းဆိုတာကို ေနာက္ဆံုး မႏၱေလးလို ဘာသာ၊ လူမ်ိဳးစံု ႏွစ္ရာေက်ာ္ အတူတကြ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာေနထိုင္လာခဲ့ၾကတဲ့ ေဒသမ်ိဳးမွာေတာင္ လူေသတဲ့ အထိ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဘာသာေရး အဓိကရုဏ္း က မီးေမာင္းထိုးျပေနတယ္။

တိုင္းျပည္ ရဲ႕ လူမႈ စီးပြား ေယဘုယ်အေျခအေနကို ၾကည့္ျပန္ရင္လည္း တတ္ႏိုင္သူ လူနည္းစု လက္တဆုပ္စာဟာ ႏိုင္ငံျခား ေဆးကု၊ ေက်ာင္းတက္ အျပံဳးမပ်က္ ေခၽြးမထြက္ သြားေနႏိုင္္ၾကေပမဲ့ ဆင္းရဲတြင္းနက္ေနတဲ့ ရရာ စားစား (Hand-to-Mouth) ဘဝ လူအမ်ားစု အတြက္ေတာ့ ေကာင္းမြန္ အဆင့္မီတဲ့ ပညာေရး အလွမ္းေဝးေနတယ္။  မူလတန္း အဆင့္ ေက်ာင္းဝင္ႏိုင္သူ အမ်ားစု အဆင့္ျမင့္ ပညာ အဆင့္ မေရာက္ႏိုင္ ျဖစ္ေနတယ္။  အခမဲ့ ျပည္သူ႔ က်န္းမာေရး ဝန္ေဆာင္ ေစာင့္ေရွာက္ခံရမႈ အားနည္းေနဆဲ ျဖစ္ေနတယ္။ ကားတင္သြင္းခြင့္ တင္းက်ပ္မႈ ေလွ်ာ့ခ်ေပးမႈလို၊ ဆက္သြယ္ေရး ဝန္ ေဆာင္မႈ လက္ဝါးႀကီးအုပ္မႈ ေျဖေလွ်ာ့ေပးမႈလို မူဝါဒ အျပာင္းအလဲေၾကာင့္ လမ္းေတြေပၚမွာ ကားအသစ္ေတြ ျမင္လာရ၊ လက္ကိုင္ဖုန္းနဲ႔ အင္တာနက္ ဆက္သြယ္ေရး ဝန္ေဆာင္မႈေတြ ေစ်းကြက္မွာေရြးခ်ယ္ အထိုက္အလ်ာက္ လူအမ်ား သံုးလာ ႏိုင္တာ မွန္ပါတယ္။  ႏို႔ေပမဲ့ အမ်ားျပည္သူ သြားလာ လြယ္ကူ ေခ်ာေမြ႕ေစေရး အမ်ားသံုး ခရီးသည္တင္ ယာဥ္၊ ရထား စနစ္လို အေျခခံ လူထု လက္လွမ္းမီ ခံစားႏိုင္တဲ့ ဆက္သြယ္ေရး ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ားမွာ ခ်ည့္နဲ႔ ခ်ိဳ႕ငဲ့ အားနည္း ေနျမဲ ျဖစ္ေနတယ္။

စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္၊ လူတဦးခ်င္း ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ခြင့္၊ အင္တာနက္ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြ အထိုက္အေလ်ာက္ တိုးတက္ လာတယ္ အေကာင္းျမင္ဆိုလာႏိုင္တာမွန္ေပသည့္ စာနယ္ဇင္း ဖိႏွိပ္မႈ၊ ေထာင္ခ်မႈ၊ တရားမဲ့ ဖမ္းဆီး သတ္ျဖတ္မႈ၊ လူထု ဆႏၵျပပြဲေတြကို အၾကမ္းဖက္ ၿဖိဳခြင္းမႈေတြဟာလည္း အရင္ေခတ္ေတြလို မေျပာင္းမလဲ တည္ရွိေနဆဲ ျဖစ္တယ္။

အတိုခ်ံဳးရရင္ လက္ရွိ အစိုးရ သက္တမ္း (၄) ႏွစ္ မွာ လူမႈ၊ စီးပြား၊ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမ်ိဳးေရး၊ စစ္ေဘး ဒုကၡ သုကၡ မီးေတာက္ အစံုစံု ဟာ တိုင္းျပည္ မွာ ဆက္လက္ ေတာက္ေလာင္ေနရံုမက ဆင္းရဲခ်မ္းသာ ကြာဟခ်က္ ႀကီးမားမႈ သာ မ်ားျပားသိသာ လာခဲ့ရတယ္။။  ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ကေန ဝတ္စံုေျပာင္းကာ သမၼတျဖစ္လာခဲ့သူ (၂၀၁၁) ရာထူး ယူစမွာ ဆိုခဲ့တဲ့ “၁၉၈၀ ခုႏွစ္မ်ားက စ၍ ဆင္းရဲ မြဲေတ ဖြတ္ေက်ာ ျပာစု ခ်ံဳးခ်ံဳးက်ခဲ့တယ္” ဆိုတဲ့ တိုင္းျပည္ အေျခအေန ဟာ ဒံုရင္း ဒံုရင္း ဆိုတဲ့ အေျခအေနထက္ ဆိုးတဲ့ အေနအထား ကို ေရာက္ေနတယ္။  ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးဟာ ေဘာင္းဘီခြၽတ္ ေတာင္ရွည္ေျပာင္း လူေဟာင္းမ်ားရဲ႕ စနစ္ေဟာင္း၊ အေတြးအေခၚေဟာင္း၊ အလုပ္ေဟာင္း မ်ား ေအာက္မွာ ဗုန္းဗုန္းလဲ ရရွာတယ္။

ဒီလို ေနာက္ခံ အေနအထားမွာ အခု ႏိုင္ငံ ရဲ႕ အႀကီးဆံုး၊ လူဦးေရ အမ်ားဆံုး စီးပြားေရး ၿမိဳ႕ေတာ္ ရန္ကုန္ မွာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အျဖစ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ အဖဲြ႔ဝင္မ်ား ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ေရး ဆိုၿပီး ဘယ္ကိုမွ မေရာက္မယ့္ ေျခလွမ္း အသစ္ တခု စလာခဲ့ၾကျပန္ပါတယ္။  ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္ သာယာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ႏိုင္ငံတကာတန္း လူစဥ္မီေရး အတြက္ မူဝါဒေတြ၊ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အစိုးရသစ္ စကတည္းကလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။   အာရွဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဘဏ္ လို ႏိုင္ငံတကာ အေထာက္အပံ့ နဲ႔ အႀကီးစား ေရရွည္ စီမံကိန္းေတြ ေဖာ္ေဆာင္ေနၾကတယ္။  ၿမိဳ႕ေန လူထု ေန႔စဥ္ ရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈလိုမ်ိဳးအတြက္ ဘတ္စ္ကား သြားလမ္း သီးသန္႔ လုပ္မႈလို၊ ၿမိဳ႕တြင္း ရထား ဆက္သြယ္ေရး စနစ္ ပိုမို ေကာင္းမြန္ေအာင္ စီမံ တိုးခ်ဲ႕မႈ လို၊ မိုးပ်ံတံတားမ်ား တည္ေဆာက္မႈ လို အစရွိသျဖင့္ စီစဥ္ေနၾကပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ အဓိက ျပႆနာမ်ားျဖစ္တဲ့ အိမ္ျခံေျမ ေစ်းကြက္ မတည္ၿငိမ္၊ ေစ်းႏႈန္း ျမင့္မား ေနမႈ၊ လူအမ်ားစု ေနထိုင္ရာ တိုက္တန္းလ်ား မ်ား အဆင့္အတန္းမမီ လံုျခံဳစိတ္ခ်ရမႈ ကင္းမဲ့ အႏၱရာယ္မ်ားေနမႈ၊ သန္႔ရွင္းတဲ့ ေရ၊ မိလႅာ စနစ္ အားနည္းမႈ၊ ေကာင္းမြန္ စနစ္က်တဲ့ ေရဆိုးေျမာင္း စနစ္ မရွိမႈ၊ လူထု သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး စနစ္ ခ်ိဳ႕တဲ့မႈ စတဲ့ စတဲ့ ျပႆနာ အစံုစံု ကို အသင့္အတင္လို႔ ဆိုႏိုင္သည့္တိုင္ မေျဖရွင္းႏိုင္ခဲ့တဲ့ အျပင္ အေျခခံ လွ်ပ္စစ္မီးေတာင္ ၿမိဳ႕နယ္တိုင္း အျပည့္အဝ မေပးႏိုင္၊ မိုးတြင္း ေလွစီးရမယ့္ အေနအထား ကလည္း မလြတ္ႏိုင္ေသးပါ။

လာမယ့္ ဘ႑ာေရးႏွစ္ (၂၀၁၅-၁၆) မွာ ရန္ကုန္တိုင္း အတြက္ ကုေဋ ငါးေသာင္းနီးပါး သံုးစြဲဖို႔လ်ာထားခ်က္ တိုင္းလႊတ္ေတာ္ အစည္းအေဝးက အတည္ျပဳဆိုတဲ့ သတင္းလည္း လတ္တေလာတင္ ဖတ္ခဲ့ရတယ္။ ဒီျပည္သူ႔ဘ႑ာေတြကို တိုင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ အထူးစီမံကိန္းမ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ၾကမတဲ့။  ဒီလ်ာထားေငြထဲက ကုေဋ သံုးေသာင္းေက်ာ္ဟာ အခု ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖြဲ႕စည္းမယ္ဆိုၿပီး ေကာ္မတီဝင္ေတြ ဒီဇင္ဘာလအကုန္ ႏွစ္မကူးခင္မွာ ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္ၾက ေတာ့မယ့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီက တာဝန္ယူသံုးစြဲမယ္လို႔လည္း တပါတည္းသိရတယ္။  ဆိုေတာ့ သေဘာက အခု ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္ေရြးေကာက္ပြဲကေန ျပည္သူအမ်ား ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္လိုက္တဲ့ ေကာ္မတီဝင္ ကိုုယ္စားလွယ္မ်ားလက္ကို ဒီ ျပည္သူ႔အခြန္ေငြ ကုေဋခ်ီေရာက္ ျပည္သူ႔အက်ိဳးျပဳလုပ္ငန္းမ်ား စိတ္တိုင္က် ေဆာင္ရြက္ ႏိုင္ေတာ့မယ္ေပါ့။  ထံုးစံအတိုင္း ၿမိဳ႕ေနလူတန္းစား လူသာမန္ ျပည္သူအမ်ား ေမွ်ာ္လင့္တႀကီးထားၾကရျပန္တယ္ ဆိုပါ ေတာ့။

ဒါေပမဲ့ အရင္းစစ္လိုက္ရင္ ဒီ ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီရဲ႕ေခါင္ခ်ဳပ္ အာဏာအရွိဆံုး ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္ေနရာ အတြက္ေတာ့ ေရြးေကာက္ခံမဟုတ္ဘဲ အလိုအေလ်ာက္ မိုးေပၚကက်လာတဲ့ တိုက္ရိုက္ခန္႔စနစ္သာ ျဖစ္ေနတယ္။  အေရး ႀကီးဆံုး ေနရာ၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားအတြက္ မိုးက်ေရႊကိုယ္မ်ား ႀကီးစိုးမႈအရင္းခံသေဘာက မေျပာင္းလဲျဖစ္ေနတယ္။  (၂၀၀၈) အေျခခံဥပေဒ ကို အေျခခံထားတဲ့ လက္ရွိႏိုင္ငံစနစ္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္တယ္၊ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ရွိတယ္။  ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံ့ အနာဂတ္ေရးရာ အေရးႀကီးအဆိုမ်ားအတြက္ မေရြးမေကာက္ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ျခင္းမရွိဘဲ အလိုအေလ်ာက္ ေနရာရေန တဲ့ လႊတ္ေတာ္ေရာက္ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ (၂၅) ရာခိုင္ႏႈန္း လက္ကို ဝကြက္အပ္ထားရတယ္။  အလားတူ သေဘာပဲ အခု ရန္ကုန္စည္ပင္ေရြးေကာက္ပြဲကလည္း ၿမိဳ႕ေတာ္ေန ျပည္သူေတြ ဆႏၵမဲေတြ ေပးၾကရေပမဲ့ အာဏာ အရွိဆံုး ေခါင္သူႀကီး ေနရာအတြက္ေတာ့ ဘာမွမတတ္ႏိုင္ ျဖစ္ေနရတဲ့ အႏွစ္သာရမဲ့ အေနအထားသာ ျဖစ္တယ္။

နိဂံုးခ်ဳပ္ရရင္ (၂၀၀၈) ဖြဲ႕စည္းပံု မွာ တပ္မေတာ္ ေခါင္းေဆာင္ တေယာက္တည္းက စစ္သား အမတ္ (၁၆၆) ဦး နဲ႔ အေရးပါတဲ့ ကာကြယ္ေရး၊ ျပည္ထဲေရး၊ နယ္စပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန ဝန္ႀကီးမ်ားကို စိတ္ႀကိဳက္ ခန္႔ႏိုင္၊ ျဖဳတ္ႏိုင္၊ ေျပာင္းလဲ ႏိုင္သလိုမ်ိဳးဘဲ ဒီမိုကေရစီ မဆန္ဆံုး ထိပ္ကပိတ္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈနဲ႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အမည္ခံ အမႈ ၿပီးခဲ့တဲ့ ဒီဇင္ဘာလ အကုန္က ၿမိဳ႕ေနလူထု အခြန္ေငြေတြ ျဖဳန္းရင္း စခဲ့ပါတယ္။  ဒါေပမဲ့ အစဥ္အဆက္ အျမစ္တြယ္ ႀကီးစိုးလာခဲ့ရာ အထက္က ေအာက္ အမိန္႔ စီးဆင္း တေသြမတိမ္း နာခံေစမႈ အက်င့္၊ အေပၚယံ ဟန္ျပၾကည့္ေကာင္းေရး ပတ္တီးရိုက္ အစီအမံမ်ားနဲ႔ ၿမိဳ႕ေတာ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးဟာ တိုင္းျပည္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလိုပဲ ေႏွးေကြးေလးကန္ ေနျမဲေနဦးမွာပါ။ စီမံကိန္း လုပ္ ကိုင္ခြင့္ေတြမွာ လက္သင့္ရာ စားေတာ္ေခၚ နီးစပ္ရာ ဦးရာလူ၊ ေပါင္းစားဖက္ ဦးပိုင္လူ အစိုးရနဲ႔ အေပါင္းအပါ တသိုက္သာ ပစား ေနရာရေနဦးမွာပါ။  တိုင္းျပည္မွာ ျပည္သူ႔ဆႏၵမပါ အလိုအေလ်ာက္ ေနရယူခြင့္ ရွိေနတဲ့ မိုးက်ေရႊကိုယ္ စနစ္ အလံုးစံုမေပ်ာက္သေရြ႕ အေျခခံသေဘာမေျပာင္း၊ “လူမွန္ ေနရာမွန္ အလုပ္မွန္” မျဖစ္မႈမ်ားနဲ႔အတူ ၿမိဳ႕ေတာ္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္၊ ၿမိဳ႕ေနလူသာမန္အမ်ား လူတမ္းေစ့ေရးဟာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ဒီမုိကေရစီ အိပ္မက္နဲ႔ အတူ (၂၀၁၅) အလြန္ထိ အလွမ္း ေဝးျမဲ ေဝးေနဦးမည္ ျဖစ္ေၾကာင္းပါ ခင္ဗ်ာ။

ၿငိမ္းခ်မ္းေအး
ဒီဇင္ဘာ ၁၀၊ ၂၀၁၄ (မူလ စာၿပီးရက္စြဲ)

(ေဆာင္းပါးပါ အာေဘာ္ ကို ေဝဖန္ရန္ လြတ္လပ္စြာ မွတ္ခ်က္ျပဳႏိုင္ပါသည္၊ nyeinchanaye81@gmail.com သို႔လည္း စာေရးႏိုင္ပါသည္။)

ေခါင္းစီးဒီဇိုင္း မူရင္း ဓာတ္ပံု -  Fighter jets fly overhead at the parade to mark Burma’s 1945 uprising against Japanese occupation. Photograph: Ye Aung Thu/AFP/Getty Images.  Non Commercial Use ONLY.