ရွာေဖြေရး ...

Loading...
Burmese Community News and Media Station –
PO Box 825, Yangon General Post Office, Yangon, Myanmar
PO Box 320-207, San Francisco, CA 94132-0207, USA –
send email to editors @ moemaka.net ((510) 854-6501)

Yan Win (Taung Ta Gar) - Articles

လက္ဖ်ားသံေႏွာ ျမန္မာတေယာ - အပုိင္း (၁)
ရန္၀င္း (ေတာင္တံခါး)
စက္တင္ဘာ ၂၄၊ ၂၀၁၁


“ေစာင္း ညင္း မိေခ်ာင္း
ေအာင္းကေလး တျခား ပတၱလား ႏွင့္
လက္ဖ်ားသံေႏွာ တေယာ ဟူသည္
ေျခာက္မည္ ၿငိမ့္မ်ိဳး ”
နာရဒပ်ိဳ႕
မံုေရြးဆရာေတာ္
(ျမန္မာ သကၠရာဇ္ ၁၁၂၈-၁၁၉၆ )

လက္ထိပ္ဖ်ားနဲ႕ ႀကိဳးကေလးေတြ ဖိႏိွပ္ ပြတ္ဆြဲ တီးခတ္ရာက ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ဂီတသံကို ေတးသီခ်င္းမွာ ေရာေႏွာဖြဲ႕ဆုိႏိုင္စရာ ျမန္မာ့ႀကိဳးတပ္တူရိယာ ‘တေယာ’ ကို ပ်ဴေခတ္၊ ပုဂံေခတ္၊ စစ္ကိုင္း၊ ပင္းယ၊ ျမင္စိုင္း၊ အင္း၀၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ပထမပိုင္း နဲ႕ ေညာင္ရမ္းေခတ္ အထိ ေရွွးေဟာင္းပစၥည္း၊ ေက်ာက္စာ၊ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီ၊ ေပစာ၊ ပုရပိုက္ေတြမွာ မွတ္တမ္း မွတ္ရာ တစံုတခုကိုမွ မေတြ႕ၾကရပါ။

စာေပက်မ္းဂန္ေတြထဲမွာ ‘တေယာ’ ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရကို ေတြ႕ရတာက ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဒုတိယပိုင္း ဘႀကီးေတာ္ဘုရား ေခၚ စစ္ကိုင္းမင္း လက္ထက္၊ မံုေရြးဆရာေတာ္ (ျမန္မာ သကၠရာဇ္ ၁၁၂၈-၁၁၉၆) ေရးခဲ့တဲ့ နာရဒပ်ိဳ႕ထဲမွာျဖစ္ပါတယ္။ မံုေရြးဆရာေတာ္ က ျမ၀တီမင္းႀကီး ဦးစ နဲ႕ ေခတ္ၿပိဳင္စာဆိုလည္းျဖစ္ပါတယ္။ တေယာတူရိယာကို အၿငိမ့္ တူရိယာ ၆ မ်ိဳး အနက္ တမ်ိဳးအျဖစ္ ထည့္သြင္းထားပါတယ္။
မင္းတုန္းမင္းႀကီးလက္ထက္ (နန္းစံသက္၊ ခရစ္ သကၠရာဇ္ ၁၈၅၂-၁၈၇၈) ေရွ႕ေတာ္ေျပး တီး၀ိုင္းအဖြဲ႕မွာ အဆို က ဦးေပ၊ ေစာင္း ေမာင္ေမာင္သိုက္၊ မိေက်ာင္း ကို ေမာင္ေမာင္ႀကီး တို႕က တီးၾကတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေဒ၀ဣႏၵာ ေမာင္ေမာင္ႀကီး က မိေက်ာင္း အစား ေစာင္းကို ေျပာင္းတီးတဲ့အခါ ကြမ္းဖိုးထိန္း ဦးမွိဳ က တေယာ ထိုးတယ္လို႕ အမွတ္အသားရိွပါတယ္။

၁၉၁၇ ခုႏွစ္ လင္းပင္မင္းသားႀကီး အိႏၵိယျပည္ကိုမသြားခင္ သူစုေဆာင္းထားတဲ့ တူရိယာေတြကို ေပးကမ္းခဲ့တုန္းက ေစာင္း၊ ၫွင္း နဲ႕ တေယာ တို႕ပါ၀င္ေၾကာင္းကို လူထုေဒၚအမာေရးတဲ့ ျမန္မာ့မဟာဂီတ စာအုပ္မွာ ဖတ္ရပါတယ္။ ျမန္မာတေယာကို တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ သံုးေနဆဲ အခ်ိန္ကာလ ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႕မွန္းဆႏိုင္ပါတယ္။

တိုင္းတပါးသားေတြနဲ႕ အေတြ႕အထိ ဆက္ဆံေရးေတြ အထူး မ်ားျပားလာတဲ့ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဒုတိယပိုင္း အခ်ိန္မွာေတာ့ ကမာသံုးတေယာကို ျမန္မာေတြနဲ႕ မိတ္ဆက္ထားၿပီး ျဖစ္ေပလိမ့္မယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ျမန္မာတေယာ က ကမာၻသံုး ဗိုင္အိုလင္ ကို ေမြးစားၿပီး ျမန္မာမွဳ ျပဳထားတဲ့ တူရိယာျဖစ္ေလေရာ့သလားလို႕ စဥ္းစား ယူဆႏိုင္စရာေတြ ရိွေနပါတယ္။
ကမာၻ႔ႏိုင္ငံအသီးသီးမွာ ကိုယ္ပိုင္ရိုးရာ တေယာေတြရိွၾကတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက တခ်ိဳ႕လူမ်ိဳးစုေတြမွာလည္း ဒီကေန႕အထိ ရိုးရာ တေယာ ကို သံုးေနၾကဆဲပါ။ အာရွႏိုင္ငံေတြနဲ႕ ျမန္မာျပည္ ပတ္၀န္းက်င္ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ရိုးရာ တေယာေတြက တခုနဲ႕တခု နီးနီးကပ္ကပ္ ဆင္တူေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။

Erhu (တရုတ္ျပည္)

Saw u (ထိုင္းလင္း)

Rebab (ဂ်ားဗား/အင္ဒိုနီးရွား)

K’ny (ဗီယက္နမ္)

Tro (ခမာ/ကေမာၻဒီးယား)

Ravanhatta (အိႏၵိယ)

Morin khuur (မြန္ဂိုလီယား)

အဲဒီ အိမ္နီးခ်င္း ရိုးရာ တေယာေတြနဲ႕ ျမန္မာတေယာကို ႏိုင္းယွဥ္ၿပီးၾကည့္လိုက္ရင္ ကြဲျပား ျခားနားတာေတြကို ေတြ႕ရျပန္ပါတယ္။ အဲဒီ ရိုးရာ တေယာေတြမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ႀကိဳးႏွစ္ေခ်ာင္းသာ ပါေလ့ရိွပါတယ္။ ႀကိဳးႏွစ္ေခ်ာင္းကလည္း တေယာလက္တံအေပၚမွာ ဖိႏိွပ္ထားၿပီး အသံကိုေဖၚၾကတာမ်ိဳး မဟုတ္ၾကပါ။ ႀကိဳး သပ္သပ္ အပၚမွာပဲ ဖိႏိွပ္လို႕ တီးၾကရပါတယ္။

ျမန္မာတေယာကေတာ့ ႀကိဳးသံုးေခ်ာင္း ပါပါတယ္။ ကမBာသံုး တေယာေတြလုိပဲ တေယာလက္တံအေပၚမွာ တေယာႀကိဳးကို ဖိထားၿပီးမွ တေယာဘိုးတံ နဲ႕ ပြတ္ဆြဲၿပီး တီးရပါတယ္။ တေယာထိုးတယ္လို႕ေခၚၾကပါတယ္။ အသံထြက္ပံု သေဘာမွာက ကမာၻသံုး တေယာေတြအတိုင္းပါပဲ။

ကမာၻသံုး တေယာေတြကို အရြယ္အစားအတိုင္း ငယ္စဥ္ ႀကီးလိုက္ ဗိုင္အုိလင္ (Violin)၊ ဗီယိုလာ (Viola)၊ ခ်ယ္လို (Cello) နဲ႕ ခ်ယ္လို-ေဘ့ (Cello-Bass) ေခၚ ေဘ့ (Bass) ရယ္လို႕ ၄ မ်ိဳး ရွိပါတယ္။

ဗိုင္အုိလင္ နဲ႕ ဗီယိုလာ ကို ေမးေစ့မွာၫွပ္ၿပီး ထိုးပါတယ္။ ခ်ယ္လို နဲ႕ ခ်ယ္လို-ေဘ့ ကို တေယာ ထိပ္မွာတပ္ထားတဲ့ spike လို႕ေခၚတဲ့ ေထာက္တိုင္ အေပၚမွာ ေထာင္လိုက္ ေထာက္ထားၿပီး ထိုးပါတယ္။

ခ်ယ္လိုတေယာႀကီး နဲ႕ ပညာရွင္ ယိုယိုမား



ခ်ယ္လို-ေဘ့ (Cello-Bass)

ခ်ယ္လို (Cello)

အမ်ားသံုး ဗီယိုလာ တေယာကို အေနအထား ကိုင္တြယ္ပံု ေျပာင္းလဲ တီထြင္ထားတဲ့ တေယာတမ်ိဳးကေတာ့ ေထာင္လိုက္ ဗီယိုလာ တေယာ (Vertical Viola) ျဖစ္ပါတယ္။ သမားရိုးက် ေမးေစ့နဲ႕ၫွပ္ၿပီး ထိုးရတာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ ခ်ယ္လို တေယာႀကီးလိုပဲ ေထာက္တိုင္ တပ္ထားၿပီး ေထာင္လိုက္ ထိုးရပါတယ္။

ေထာင္လိုက္ ဗီယိုလာ
20 inches-vertical Viola (Tom Vohr)

အဲဒီ ေထာင္လိုက္ ဗီယိုလာ တေယာက အရြယ္နည္းနည္း ပိုၿပီးႀကီးေပမယ္လို႕ ျမန္မာတေယာနဲ႕ ပံုသ႑န္ခ်င္းကလည္း ခပ္ဆင္ဆင္၊ ေထာင္လိုက္ထားၿပီး ထိုးပံုရကလည္း တူေနတယ္ဆိုေတာ့ ႏိွဳင္းယွဥ္ၾကည့္လိုက္ခ်င္ပါတယ္။ ကုလားထိုင္ေပၚမွာ ထိုင္တာနဲ႕ က်မ္းျပင္ေပၚမွာထိုင္တာပဲ ကြာျခားပါတယ္။ သေဘာခ်င္းကေတာ့ ဆင္တူပါတယ္။

ျမန္မာတေယာ ကို ဖန္တီးရာမွာ ဗိုင္အိုလင္ နဲ႕ ဗီယိုလာ တို႕ ရဲ႕ပံုသ႑န္ကို မွီျငမ္းျပဳတယ္ပဲ ဆိုဦးေတာ့ ဆင္တူတယ္လို႕သာ ေျပာႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ ေသေသခ်ာခ်ာယွဥ္ၿပီးၾကည့္ရင္ ကြဲျပား ျခားနားခ်က္ေတြ အမ်ားအျပားေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။