2008 Regime’s Constitution Question and Future - 3

၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒႏွင့္ အနာဂတ္ (၃)
ဘီဘီစီ
ဇြန္ ၂၃၊ ၂၀၁၀

ဒီတပတ္မွာေတာ့ ျမန္မာစစ္အစိုးရရဲ႕ အေျခခံဥပေဒမွာ ထည့္သြင္းေရးဆြဲထားတဲ့ စစ္တပ္ရဲ႕ အခန္းက႑ကို ေလ့လာ သံုးသပ္သြားမွာပါ။ ကိုသိန္းျမတ္ စီစဥ္ထုတ္လုပ္ၿပီး မသီတာႏြယ္က တင္ဆက္ေပးထားပါတယ္။

စစ္တပ္ရဲ႕အခန္းက႑ဟာ ဒီအေျခခံဥပေဒနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အျငင္းအပြားၾကဆံုး အစိတ္အပိုင္းလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအေျခခံဥပေဒဟာ စစ္တပ္ကို ဦးေဆာင္မႈေနရာမွာထားမယ္ဆိုတာကို ပုဒ္မ ၆ (စ) မွာ အခုလို အတိအလင္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

“ႏိုင္ငံေတာ္၏ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရး ဦးေဆာင္မႈအခန္းက႑တြင္ တပ္မေတာ္က ပါဝင္ထမ္္းေဆာင္ႏိုင္ေရးကို အစဥ္တစိုက္ ဦးတည္သည္”

ဒီေတာ့ ဒီအေျခခံဥပေဒမွာ စစ္တပ္ကို ဘယ္ေလာက္အထိ ဦးေဆာင္မႈေနရာ ေပးထားပါသလဲ။ ဘယ္လို ဦးေဆာင္ခြင့္ေပးထားပါသလဲ။ ဒါေတြဟာ ေစာေစာက နားေထာင္ခဲ့ရတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္သီခ်င္းထဲမွာ ေရးသား သီဆိုထားသလို တရားမွ်တ လြတ္လပ္ျခင္းနဲ႔မေသြဖီ၊ မေဖာက္ျပန္ တည့္မတ္မွန္ကန္မႈရွိပါရဲ႕လား။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရဲ႕အနာဂတ္ႏိုင္ငံေရးမွာ ဘယ္လိုၾသဇာသက္ေရာက္ေစမွာလည္းဆိုတာေတြကို ေလ့လာသံုးသပ္ သြားမွာပါရွင္။


ဒီအေျခခံဥပေဒမွာ စစ္တပ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အျငင္းပြားၾကရာမွာ အဓိက အျငင္းပြားၾကတဲ့အခ်က္က တပ္မေတာ္သား ၄ ပံု ၁ ပံု ပါဝင္ေရးဆိုတဲ့ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ရွိ လႊတ္ေတာ္ေတြမွာသာမက တိုင္းနဲ႔ျပည္နယ္အဆင့္ လႊတ္ေတာ္ေတြမွာလည္း တပ္မေတာ္သား ၄ ပံု ၁ ပံုစီ ပါဝင္ၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အရပ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၃ ပံုကို မဲေပးခြင့္ရွိသူ ျပည္သူ သန္း ၃၀ ဝန္းက်င္က ေရြးခ်ယ္ၿပီး တပ္မေတာ္သား ၁ ပံုကိုေတာ့ ျပည္သူကလည္း ေရြးခ်ယ္ခြင့္မရ၊ တပ္မေတာ္ကလည္း ေရြးခြင့္မရဘဲ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္တဦးတည္းရဲ႕ဆႏၵနဲ႔သာ ေရြးခ်ယ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ လူ သန္း ၃၀ ဟာ ကိုယ္စားလွယ္ ၃ ပံုကို မဲေပးေရြးခ်ယ္ခြင့္ ရွိၿပီး က်န္တဲ့ကိုယ္စားလွယ္ ၁ ပံုကို ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရွိတဲ့အတြက္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ဟာ လူ ၁၀ သန္းရဲ႕မဲေပးပိုင္ခြင့္ Voting Right ကို ရယူထားတယ္ဆိုရင္ မွားမယ္မထင္ပါဘူး။ အခုလို လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ျပည္သူေတြ ေရြးေကာက္ထားတာ မဟုတ္တဲ့ ကုိယ္စားလွယ္ ၄ ပံု ၁ ပံု ပါေနတဲ့အတြက္ ဘယ္လို သဇာသက္ေရာက္မႈေတြ ျဖစ္လာႏိုင္ပါသလဲ။ ပ်ဥ္းမနားၿမိဳ႕က ေရွ႕ေန ဦးခင္ေမာင္ေဇာ္က အခုလို ေျပာပါတယ္။

“သူတို႔ ဒီ ၂၅% က ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က တိုက္႐ိုက္ေရြးတာဗ်၊ တိုက္႐ိုက္ေရြး တိုက္႐ိုက္အမည္စာရင္း ေပးၿပီးေတာ့မွ ခန္႔တာဆိုတဲ့အခါက်ေတာ့ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကပဲ အကုန္လံုးကို ကိုင္တြယ္ထားတယ္၊ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ရဲ႕ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈက ႀကီးေနမွာေပါ့ဗ်ာ”

ပ်ဥ္းမနားၿမိဳ႕က ေရွ႕ေနဦးခင္ေမာင္ေဇာ္ ေျပာသြားတာပါ။ မဂၤလာဒံု မဲဆႏၵနယ္ အမွတ္ ၂ တသီးပုဂၢလ ကိုယ္စားလွယ္တဦးျဖစ္ၿပီး အၿငိမ္းစား ဗိုလ္ႀကီးတဦးလည္းျဖစ္တဲ့ ဦးတင္ထြန္းေမာင္ကေတာ့ အမ်ဳိးသားညီလာခံ တက္ေရာက္ၿပီး အေျခခံဥပေဒ မူၾကမ္းေရးဆြဲရာမွာ ကိုယ္တိုင္ပါဝင္ခဲ့သူျဖစ္ပါတယ္။ သူကေတာ့ တပ္မေတာ္သား ၄ ပံု ၁ ပံု ပါဝင္တဲ့အေပၚ သူ႔သေဘာထားကို အခုလို ေျပာပါတယ္။

“က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံက ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ ႏိုင္ငံေရးရာကိစၥေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ေတာ္ေတာ္ေလး ကင္းကြာေနၾက တယ္ေလ၊ ဆိုေတာ့ အဲဒီလို အသစ္ျဖစ္တဲ့ဖြဲ႔စည္းပံုနဲ႔ အသစ္ျဖစ္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္၊ ႏိုင္ငံေရးစနစ္သြားမယ္ ဆိုေတာ့က ဘာပဲေျပာေျပာ ထိန္းေၾကာင္းမႈတခုက လိုအပ္တယ္လို႔ယူဆတယ္။ အမ်ဳိးသားအင္အားစုျဖစ္တဲ့ တပ္မေတာ္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံအက်ဳိးကိုေဆာင္ရြက္ရင္ တိုင္းျပည္အတြက္ ပိုၿပီးေတာ့အက်ဳိးရွိမယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္လို႔ပါ။ ၂၅% က ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ေရြးခ်ယ္တာဆုိေပမယ္လို႔ တကယ္တမ္းက်ရင္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က သူ႔လူေတြ သူအကုန္လံုး သိခ်င္မွသိႏိုင္မယ္၊ သူတို႔အခ်င္းခ်င္း သူတို႔အတြင္းမွာ ညွိႏိႈင္းတုိင္ပင္ၿပီးေတာ့မွ ေရြးခ်ယ္မယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ အဲေတာ့ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ ဆိုၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔က နာမည္တပ္ေပမယ့္လို႔ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ တပ္မေတာ္ဆိုတဲ့ Institution ႀကီးက ေနၿပီးေတာ့ ေစလႊတ္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြလို႔ က်ေနာ္ေတာ့ ယူဆပါတယ္”

မဂၤလာဒံု မဲဆႏၵနယ္ အမွတ္ ၂ ကုိယ္စားလွယ္တဦးျဖစ္ၿပီး အၿငိမ္းစားဗိုလ္ႀကီးတဦးလည္းျဖစ္တဲ့ ဦးတင္ထြန္းေမာင္ ေျပာျပသြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္တခါ သမၼတနဲ႔ ဒုတိယသမၼတ ေရြးခ်ယ္ခြင့္အပိုင္းကို ၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။

ပထမ အဆင့္အေနနဲ႔ ဒုတိယ သမၼတ ၃ ေယာက္ကို ေရြးခ်ယ္ရမွာျဖစ္ၿပီး ဒုတိယ အဆင့္အေနနဲ႔ ဒုတိယ သမၼတ ၃ ေယာက္ထဲကေနမွ သမၼတကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အားလံုးရဲ႕မဲနဲ႔ ထပ္ေရြးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအပိုင္းမွာေတာ့ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ေတြဟာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ထဲမွာ အေရအတြက္ ၄ ပံု ၁ ပံုသာရွိေပမယ့္ အခြင့္အေရးကိုေတာ့ ၄ ပံု ၁ ပံုထက္ ပိုယူထားပါတယ္။ ၃ ပံု ၁ ပံု ဒါမွမဟုတ္ ၃၃.၃ % အထိ ရယူထားတယ္လို႔ ဆိုရပါမယ္။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္ေတြက ဒုတိယသမၼတ ၃ ေယာက္အနက္ ဒုတိယ သမၼတ ၂ ေယာက္ကိုသာ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရၿပီး က်န္ ဒုတိယ သမၼတ တေယာက္ကိုေတာ့ တပ္မေတာ္သား ကုိယ္စားလွယ္ေတြက ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရမွာ ျဖစ္လို႔ပါပဲ။

အဲဒီ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ေတြအားလံုးဟာ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္တဦးတည္း ဆံုးျဖတ္ေရြးခ်ယ္ ထားတဲ့သူေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒုတိယ သမၼတ တဦးကို ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရတ့ဲသေဘာမ်ဳိး ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကို အခုလို အခြင့္အေရးေတြေပးထားတာဟာ တရားမွ်တမႈ အေျခခံကို ေဖာက္ဖ်က္ရာ မက်ေပဘူးလား။ ဦးတင္ထြန္းေမာင္ကို ေမးၾကည့္ေတာ့ …

“တပ္မေတာ္ကို က်ေနာ္တို႔က အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရး အင္အားစုအေနနဲ႔ျမင္တယ္။ လက္ရွိ ပကတိ အေျခအေနကလည္း လိုအပ္တယ္လို႔ယူဆလို႔ က်ေနာ္တို႔ လက္ခံထားတာပါ။ ဟို ၂၅ % တို႔၊ ၃ ပံု ၁ ပံုတို႔၊ ၅၀ % တို႔ ဒါေတြက ျပႆနာ မဟုတ္ပါဘူး။ တကယ္အလုပ္လုပ္လို႔ ျဖစ္မလား၊ အလုပ္ျဖစ္မယ့္ တိုင္းျပည္အတြက္ ေကာင္းမလား ဒါပဲ စဥ္းစားတာေလ”

ဦးတင္ထြန္းေမာင္ ေျပာျပသြားတာျဖစ္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတကို ေရြးခ်ယ္ရာမွာေတာ့ ေစာေစာက ေျပာခဲ့သလို ေရြးခ်ယ္ထားၾကတဲ့ ဒုတိယ သမၼတ ၃ ေယာက္ထဲကေန ထပ္မံေရြးခ်ယ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတရဲ႕ အရည္အခ်င္းသတ္မွတ္ခ်က္ထဲမွာ စစ္ေရးအျမင္ရွိရမယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါပါတယ္။ စစ္ေရးအျမင္ရွိရမယ္ဆိုတာ ဘာကိုဆိုလိုပါသလဲ။ စစ္မႈထမ္းဖူးသူ ဒါမွမဟုတ္ လက္ရွိ စစ္မႈထမ္းေနသူျဖစ္ရမယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ပါလား။ စစ္ေရးအျမင္ရွိရမယ္ ဆိုတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္ကို တပ္မေတာ္သားေဟာင္းတဦးျဖစ္တဲ့ အၿငိမ္းစား ဒုတိယဗိုလ္မွဴးႀကီး ေအးျမင့္က ဘယ္လို နားလည္ပါသလဲ။

“စဥ္းစားၾကည့္ဗ်ာ၊ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ဒါမွမဟုတ္ တပ္မေတာ္အရာရွိ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း စစ္ေရးကိုပဲ တတ္ကၽြမ္း နားလည္တဲ့သူသာလွ်င္ သမၼတ ျဖစ္ရမယ္ဆိုေတာ့ ရွင္းေနတာပဲဗ်ာ။ အရပ္သားတေယာက္က စစ္ေရးမွာ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီးေတာ့ အေျခအေနေတြကို သူက ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ ေတြးႏိုင္ပါ့မလဲ။ စစ္ဗိုလ္ကလြဲရင္ သမၼတ ဘယ္သူမွ မျဖစ္ေအာင္ ေရးထားတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံု ဗ်”

ဒုတိယ ဗိုလ္မွဴးႀကီး ေအးျမင့္ပါ။

ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ရဲ႕အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ ေနာက္ထပ္အခန္းက႑တရပ္ကိုလည္း ဒီအေျခခံဥပေဒထဲမွာ ထပ္ေတြ႔ရပါေသးတယ္။

ကာကြယ္ေရးဌာန၊ ျပည္ထဲေရးဌာန၊ နယ္စပ္ေရးရာဌာနေတြရဲ႕ ဝန္ႀကီးနဲ႔ ဒု ဝန္ႀကီးေတြကို တပ္မေတာ္သားေတြထဲကပဲ ခန္႔ရမယ္။ ခန္႔တဲ့အခါမွာလည္း ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ အမည္စာရင္းေပးတဲ့ သူကိုသာ ခန္႔ထားရမယ္လို႔ ပုဒ္မ ၂၃၂ (ခ) ၂ မွာ ဆိုထားပါတယ္။

ရာထူးတာဝန္ကေန ရပ္စဲေရးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့အပိုင္းမွာလည္း တျခားဝန္ႀကီးေတြကိုေတာ့ သမၼတလက္ ဝကြက္ အပ္ထားပါတယ္။ သမၼတ က ျဖဳတ္လိုျဖဳတ္၊ ထုတ္လိုထုတ္ ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေစာေစာက စစ္သားဝန္ႀကီး ေတြကိုေတာ့ သမၼတက ဘာမွလုပ္ခြင့္မရွိပါဘူး။

စစ္သားဝန္ႀကီးေတြကို ျဖဳတ္ဖို႔လိုရင္ ပုဒ္မ ၂၃၅ (ဂ) ၂ အရ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကို ညွိႏႈိင္းအသိေပးရပါမယ္။ ဒီေတာ့ ဒီအခ်က္နဲ႔တကြ ေရွ႕ပိုင္းမွာ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ရယူထားတဲ့ အခြင့္အေရးေတြအေပၚ ျပည္ပ အေျခစိုက္ ျမန္မာႏိုင္ငံေရွ႕ေနမ်ားေကာင္စီ BLC ရဲ႕အတြင္းေရးမွဴး ဦးေအာင္ထူးကေရာ ဘယ္လို ျမင္ပါသလဲ။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကိုေပးထားတဲ့ အခြင့္အေရးေတြဟာ အလြန္အကၽြံျဖစ္ေနပါသလား။

“ခ်ဳပ္ေျပာလို႔ရွိရင္ေတာ့ ဥပေဒျပဳေရးမွာေရာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာေရာ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ရာခိုင္ႏႈန္းအမ်ားစု တိုင္းျပည္မွာ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ခ်ယ္လွယ္ခြင့္ရွိသြားတယ္လို႔ ေျပာလို႔ရတယ္။ ဒီထက္ပိုၿပီးေတာ့ တိုင္းျပည္ အတြက္ အႏုတ္လကၡဏာေဆာင္တဲ့အခ်က္ေတြကေတာ့ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔အစည္းအားလံုးဟာ တပ္မေတာ္ရဲ႕ ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲမႈ ေအာက္မွာရွိရမယ္ဆိုတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္အရ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က တတိုင္းျပည္လံုးမွာရွိတဲ့ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔အစည္း အားလံုးရဲ႕ ထိပ္ဆံုးျဖစ္သြားတယ္။

ဒီမုိကေရစီႏိုင္ငံေတြမွာဆိုရင္ ျပည္သူ႔ရဲတပ္ဖြဲ႔ေတြ၊ လံုျခံဳမႈထိန္းသိမ္းေရးတပ္ရင္းေတြ၊ ေထာက္လွမ္းေရး တပ္ဖြဲ႔ေတြက အရပ္သားအစိုးရရဲ႕ တိုက္႐ိုက္ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲမႈေအာက္မွာ ရွိရပါတယ္။ ဒါ စစ္တပ္နဲ႔ မဆိုင္ဘူး။ စစ္တပ္က တပ္မေတာ္ရွိမယ္၊ စစ္ေျမျပင္ေထာက္လွမ္းေရး ရွိမယ္၊ ဒါကိုပဲ ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲသြားရတာ ျဖစ္တယ္။ အခုေတာ့ အဲဒါနဲ႔ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္သြားၿပီ။ တျပည္လံုးမွာရွိတဲ့ လူထုအစိုးရက တိုက္႐ိုက္ႀကီးၾကပ္သြားရမယ့္ လက္နက္ကိုင္ တပ္ဖြဲ႔ေတြအားလံုးဟာလည္းပဲ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္လက္ထဲကို ေရာက္သြားတယ္။

ဒီလို အခ်က္အလက္ေတြအရ ၾကည့္တဲ့အခါမွာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ လူတေယာက္ ႏွစ္ေယာက္ လက္ထဲမွာသာ အာဏာရွင္စနစ္ကို က်င့္သံုးသြားမယ့္ အေနအထားမ်ဳိးကို ေရာက္သြားေအာင္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ကို အင္မတန္ ႀကီးမားတဲ့အာဏာေတြ ေပးထားတယ္လို႔ ေျပာလို႔ရတယ္”

ဦးေအာင္ထူးျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္အရ တပ္မေတာ္ရဲ႕ အေရးကိစၥေတြမွာ ေရြးေကာက္ခံ ကိုယ္စားလွယ္ေတြက ဘာမွ ေဆာင္ရြက္ခြင့္မရွိတာကိုလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ တပ္မေတာ္ဟာ တပ္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ကိစၥ အားလံုးကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိတယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။

ကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးကိစၥေတြကို ျဖစ္ေစ၊ တပ္မေတာ္ဆိုင္ရာကိစၥေတြကို ျဖစ္ေစ ေဆြးေႏြးဖို႔လိုအပ္ရင္ ျပည္သူေတြ ေရြးေကာက္ထားတဲ့ ကုိယ္စားလွယ္ ၇၅% က ဘာမွေဆာင္ရြက္ခြင့္မရွိဘဲ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ တဦးတည္းကေရြးတဲ့ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ ၂၅% ကသာ ေကာ္မတီဖြဲ႔ ေဆာင္ရြက္ရမယ္ လို႔ ပုဒ္မ ၁၁၅ (ခ)နဲ႔ ၁၄၇ (ခ)တို႔က အတိအလင္း ေဖာ္ျပေရးသားထားပါတယ္။

အကယ္၍ အရပ္သားကိုယ္စားလွယ္ပါဖို႔ လိုရင္ေတာင္မွ တပ္မေတာ္သားခ်ည္းပါတဲ့ ေကာ္မတီကသာ သူတို႔ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့ အရပ္သားကိုယ္စားလွယ္ကို ေရြးခ်ယ္ခန္႔ထားရမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ တပ္နဲ႔ဆိုင္တဲ့ တရားစီရင္မႈေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး စစ္ေဆးဖို႔ကိုလည္း စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ သီးျခားခံု႐ံုးေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားၿပီး ျပည္ေထာင္စု ဗဟိုတရား႐ံုးခ်ဳပ္က ဘာမွစြက္ဖက္ခြင့္ မရွိပါဘူး။

ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ရဲ႕အဆံုးအျဖတ္ဟာ အၿပီးအျပတ္ျဖစ္ရမယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ ဒီအေျခအေနေတြေၾကာင့္ စစ္တပ္ဟာ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ရဲ႕ထိန္းခ်ဳပ္မႈကေန လြတ္သြားတယ္လို႔ ဦးေအာင္ထူးက ဆိုပါတယ္။ စစ္တပ္ဟာ ဥပေဒရဲ႕အထိန္းအကြပ္၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ရဲ႕အထိန္းအကြပ္ေတြကေန သီးျခားကင္းလြတ္တဲ့ အဖြဲ႔ျဖစ္ေနတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

“ဒီ နအဖ ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒအရ တရား႐ံုးထံုးစနစ္ကို က်င့္သံုးတဲ့အခါမွာ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ တရား႐ံုးဆိုၿပီးေတာ့ ေပၚလာတယ္။ အဲဒီတရား႐ံုးက အရပ္ဘက္ဆိုင္ရာတရား႐ံုး တျပည္လံုးမွာအျမင့္ဆံုးျဖစ္တဲ့ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္နဲ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ျဖစ္သြားတယ္။ အဲဒီ ယွဥ္ၿပိဳင္တရား႐ံုးမွာ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္မွာ အယူခံ စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာရွိတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္က အဆိုးဆံုး ျဖစ္သြားတယ္လို႔ ေျပာလို႔ရတယ္။ အဲေတာ့ စစ္တပ္က သီးျခားလြတ္လပ္တဲ့အဖြဲ႔ႀကီးျဖစ္တဲ့အျပင္ကို တရားစီရင္ပိုင္ခြင့္ မွာေတာင္မွ လူထုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ အျမင့္ဆံုး ျဖစ္တဲ့ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္နဲ႔ မဆိုင္ေတာ့ဘူးျဖစ္သြားတယ္”

ေရွ႕ေနဦးခင္ေမာင္ေဇာ္ကေတာ့ ဒီအေျခခံဥပေဒမွာ တပ္မေတာ္သား ၂၅% အေရအတြက္ အရယူထားတာထက္ အာဏာကို တပ္မေတာ္က ၉၀% ေလာက္ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့အခ်က္က ပိုအေရးပါတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

“အမ်ားေျပာေျပာေနၾကတဲ့ တပ္မေတာ္သား ၂၅% ဆိုတဲ့ကိစၥ။ အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္းကို ျပန္ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ၂၅% ဆိုတာက လူဦးေရပဲဗ်။ အဲဒီ ၂၅% လူဦးေရျဖစ္ေပမယ့္လို႔ အာဏာရဲ႕ ၉၀% က တပ္မေတာ္ဆီေရာက္ေနတယ္လို႔ အဲဒီလို ခံစားမိတယ္ဗ်”

ဘယ္အခ်က္ေတြကို ေထာက္ထားၿပီး သူ ဒီလိုေျပာတာပါလဲ။

“ႏိုင္ငံေတာ္မွာ လံုျခံဳေရးေကာင္စီဆိုၿပီးေတာ့ ထားတယ္ဗ်၊ အဲဒီလံုျခံဳေရးေကာင္စီက သူ႔ရဲ႕အာဏာက ေတာ္ေတာ္ကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔နဲ႔ ႀကီးႀကီးမားမားရွိတယ္။ လံုျခံဳေရးေကာင္စီက ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတကိုသည္ပင္လွ်င္ ျပန္ၿပီးေတာ့ ခ်ဳပ္ကိုင္တဲ့ကိစၥမ်ဳိးေတြရွိတယ္။ ပုဒ္မ ၂၀၄ မွာဆိုလို႔ရွိရင္ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတသည္ ျပစ္ဒဏ္လြတ္ၿငိမ္းခြင့္ေပးပိုင္ခြင့္ရွိသည္။ တနည္းဆိုရင္ Amnisty ေပးလုိ႔ရတယ္ ေပါ့ဗ်ာ။ ဒါေပမယ့္ (ခ) မွာဆက္ၿပီးေတာ့ အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးႏွင့္ လံုျခံဳေရးေကာင္စီေထာက္ခံခ်က္ႏွင့္အညီ လြတ္ၿငိမ္း ခ်မ္းသာခြင့္ေပးပိုင္ခြင့္ရွိသည္လုိ႔ ဒီလိုမ်ဳိးေျပာတယ္။ ပုဒ္မ ၂၀၆ မွာလည္း ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတဟာ အမ်ဳိးသား ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လံုျခံဳေရးေကာင္စီႏွင့္ ညွိႏႈိင္းလ်က္ ႏိုင္ငံျခားတိုင္းျပည္တခုခုႏွင့္ သံတမန္အဆက္အသြယ္ ျဖတ္ေတာက္ႏိုင္သည္လို႔ သူက လာတယ္ဗ်။ အဲေတာ့ သူ႔ရဲဲ႕အခန္းက႑က ေတာ္ေတာ္ကို ႀကီးမားေနတာကိုး။ အဲေတာ့ လူဦးေရက ၂၅% ဆိုေပမယ့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာ ၉၀% က တပ္မေတာ္ရဲ႕လုပ္ပိုင္ခြင့္ထဲမွာ ေရာက္ေနတယ္လို႔ ယူဆတာေပါ့ဗ်ာ”

ဦးခင္ေမာင္ေဇာ္ေျပာသလိုပဲ ဒီအေျခခံဥပေဒက အခြင့္အာဏာေပးအပ္ထားတဲ့အထဲမွာ အမ်ဳိးသား ကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးေကာင္စီရဲ႕အခန္းက႑ဟာ အလြန္အေရးပါတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဘယ္ေလာက္ေတာင္ အေရးပါသလဲဆိုရင္ သမၼတ က အေရးေပၚအေျခအေန ေၾကညာမယ္ဆိုရင္လည္း အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးေကာင္စီနဲ႔ ညွိႏႈိင္းၿပီးမွသာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ပါတယ္။ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကို ခန္႔ထားရာမွာလည္း သမၼတမွာ အမွန္တကယ္ အာဏာမရွိဘူးလို႔ ဆိုရမွာပါ။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္အသစ္ကို အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးေကာင္စီက အဆိုျပဳမွာျဖစ္သလို အဲဒီအဖြဲ႔ရဲ႕ေထာက္ခံမႈလည္း လိုအပ္တယ္ဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ က လက္မွတ္ထိုးရ႐ံုသာ အခြင့္အာဏာ ရွိပါတယ္။

အဲဒီအခ်က္ေတြကို ပုဒ္မ ၄၁၀၊ ပုဒ္မ ၄၁၇ နဲ႔ ပုဒ္မ ၃၄၂ ေတြမွာ ျပ႒ာန္းထားတာပါ။ ဒါထက္ပိုၿပီး အေရးပါတာကေတာ့ အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးေကာင္စီဟာ အေရးေပၚအေျခအေနေၾကညာၿပီး တပ္မေတာ္ကို အာဏာသိမ္းခြင့္ေပးႏုိင္ၿပီး တပ္မေတာ္အာဏာသိမ္းထားစဥ္ကာလမွာလည္း ပုဒ္မ ၄၂၇ အရ အာဏာသံုးရပ္ က်င့္သံုးခြင့္ရွိပါတယ္။ အဲဒီလို အခြင့္အာဏာထူးေတြရယူထားတဲ့ ကာကြယ္ေရးနဲ႔လံုျခံဳေရး ေကာင္စီဆိုတာ ဘယ္လို အဖြဲ႔အစည္းမ်ဳိးပါလဲ။ ေရွ႕ေနဦးေအာင္ထူးရဲ႕ သံုးသပ္ခ်က္က …

“အဓိကအားျဖင့္ အ့ံၾသစရာေကာင္းတာကေတာ့ ကမၻာမွာ ဘယ္ဖြဲ႔စည္းပံုမွာမွမေတြ႔ရတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ဳိးနဲ႔ တိုင္းျပည္မွာ အာဏာႀကီး ၃ ရပ္ရွိတဲ့အနက္က အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာအခန္းက႑မွာ အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးေကာင္စီကို ခမ္းခမ္းနားနားေဖာ္ျပထားတာျဖစ္တယ္။ အဲဒီထဲမွာ အဖြဲ႔ဝင္ ၁၁ ေယာက္ရွိတဲ့အနက္က ၆ ေယာက္က လက္ရွိတပ္မေတာ္မွာ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ေနၾကတဲ့ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြျဖစ္တယ္။ အဲေတာ့ က်န္တဲ့ ၅ ေယာက္ကလည္းပဲ တပ္ကထြက္သြားတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြ ျဖစ္သြားႏိုင္တယ္။ အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရး ေကာင္စီဟာ ဘယ္အခ်ိန္မွာဆိုဆို အစည္းအေဝးလုပ္လုပ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ေခါင္းေဆာင္တဲ့ စစ္ေခါင္းေဆာင္ ၆ ေယာက္ကသာလွ်င္ အမ်ားစုျဖစ္ၿပီးေတာ့ အျမဲတမ္း အႏိုင္ရၿပီးေတာ့ တတိုင္းျပည္လံုးကို အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးေကာင္စီကတဆင့္ ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲသြားမယ့္ သေဘာရွိတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒရွိတဲ့ ကာလအေတာ္အတြင္းမွာျဖစ္ေစ၊ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အလုပ္မလုပ္ႏုိင္ေတာ့တဲ့ ကာလအေတာ္အတြင္းမွာျဖစ္ေစ ဘယ္အေျခအေနေအာက္မွာမဆို အာဏာႀကီး ၃ ရပ္ကို အဓိက ခ်ဳပ္ကိုင္ၿပီးေတာ့ လႊမ္းမိုးအုပ္ခ်ဳပ္သြားမယ့္ အာဏာသိမ္းစစ္ေကာင္စီသဖြယ္ ေတာက္ေလွ်ာက္ ရပ္တည္သြားလိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ တင္ျပလိုပါတယ္”

ဦးေအာင္ထူးက အေျခခံဥပေဒမွာေဖာ္ျပထားတဲ့ ကာကြယ္ေရးနဲ႔လံုျခံဳေရးေကာင္စီရဲ႕ အလားအလာကို ေဝဖန္ ဆန္းစစ္သြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေသာတရွင္မ်ားရွင္၊ ၿပီးခဲ့တဲ့အပတ္တုန္းက က်မတို႔ေလ့လာသံုးသပ္ခဲ့ၾကတဲ့ အပိုင္း ၂ နဲ႔ အခု အပိုင္း ၃ ေရွ႕ပိုင္း က ေလ့လာခ်က္ေတြကိုၾကည့္ရင္ သမၼတ၊ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္နဲ႔ အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးေကာင္စီ တို႔ဟာ ဒီအေျခခံဥပေဒရဲ႕ လြဲအပ္ခ်က္အရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာအရွိဆံုး လူပုဂၢိဳလ္နဲ႔ အဖြဲ႔အစည္းေတြျဖစ္တယ္ ဆိုတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

အေျခခံဥပေဒက ဒီလိုအာဏာေပးအပ္ထားတဲ့အတြက္ အကယ္၍ ဒီအေျခခံဥပေဒသာ အတည္ျပဳႏိုင္ခဲ့ရင္ တိုင္းျပည္ရဲ႕အနာဂတ္ဟာ ဘယ္လုိျဖစ္လာႏိုင္ပါသလဲ။ တကယ္လို႔ စစ္ေရးအျမင္ရွိရမယ္ဆိုတဲ့ သမၼတ ဟာလည္း စစ္တပ္က ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေနရင္ တိုင္းျပည္ရဲ႕အနာဂတ္ဟာ ဘယ္လိုျဖစ္လာႏိုင္ပါသလဲ။ ဝါရင့္ ႏိုင္ငံေရးသမားႀကီး သခင္ခ်န္ထြန္းရဲ႕သံုးသပ္ခ်က္ကေတာ့ …

“ဒီဟာကေတာ့ တပ္မေတာ္က ႀကိဳးကိုင္ေနတဲ့အဖြဲ႔ႀကီးျဖစ္ေနလို႔ တပ္မေတာ္က အေျခခံဥပေဒအရ အာဏာသိမ္းထားတဲ့သေဘာလို႔ပဲ သက္ေရာက္တယ္လို႔ ဒီလိုပဲ ယူဆပါတယ္။ အမွန္ကေတာ့ တပ္မေတာ္က ထာဝရ အေျခခံဥပေဒအရ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ႏိုင္ငံျဖစ္သြားေအာင္ လုပ္ေနတယ္လို႔ ဒီလိုပဲျမင္တယ္။ အေျခခံဥပေဒ မရွိဘဲနဲ႔ ဒီအတိုင္း စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုၿပီး ေျပာင္ေျပာင္ အုပ္ခ်ဳပ္တာကမွ ဒါစစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပဲဆိုၿပီးေတာ့ ခံသာေသးတယ္။ ဟိုက်တဲ့အခါက်ေတာ့ ဒါ အေျခခံဥပေဒႀကီးနဲ႔ တိုင္းျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေနတယ္ဆိုတဲ့သေဘာမ်ဳိး ေျပာလို႔ရေအာင္လုပ္တဲ့ဟာလို႔ ဒီလိုပဲ ျမင္တယ္”

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုရရင္ေတာ့ ဒီအေျခခံဥပေဒဟာ ပုဒ္မ ၆ (စ) မွာေဖာ္ျပထားသလို ႏိုင္ငံေရးဦးေဆာင္မႈ အခန္းက႑ကို တပ္မေတာ္က အျပည့္အဝရယူထားတ့ဲ အေျခခံဥပေဒလို႔သာ ဆိုရမွာျဖစ္ပါတယ္ရွင္။

ေနာက္တပတ္ အပိုင္း ၄ မွာေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕အနာဂတ္အေရးမွာ အလြန္အေရးပါတဲ့ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးေတြရဲ႕ရပိုင္ခြင့္၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္နဲ႔ တာဝန္ ဝတၱရားေတြ ကို ေလ့လာသံုးသပ္သြားမွာမို႔ ေစာင့္ေမွ်ာ္နားဆင္ၾကပါ ရွင္။

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမယ္။

Comments